SEPTEMBER 2011
Nieuwe site
Het was een hele klus om de oude site in een nieuw jasje te steken. Er waren meer dan honderd pagina’s te vervangen. Toch is het concept van een virtueel museum gebleven, omdat ik dit nog altijd een hele leuke manier vind om mijn werk op een levendige manier te presenteren. Het was nodig om deze verandering door te voeren, omdat het websiteprogramma waarmee ik werkte toch wel gedateerd was en niet alle mogelijkheden bood voor een moderne site. Na een zomer voornamelijk gewerkt te hebben aan de expositie in galerie Lauswolt en de Artfair in Utrecht kon ik hier dus helemaal mijn tijd aan besteden.
Maar natuurlijk heb ik de afgelopen maand ook geschilderd. Voor de Artfair in Utrecht maakte ik twee kleine werkjes met vogels. Al vast hieronder een preview. Maar allereerst een close up van het schilderij “Martine”
Naar het schilderij “Ophelia” van de victoriaanse schilder J.W.Waterhouse werd Martine hier geschilderd. Liggend in het gras in het bosrijke gebied rond Roden in de provincie Drenthe.
Links: Jong winterkoninkje 16x17
Onder: Maïslunch 23x20
Voor de Artfair in Utrecht schilderde ik twee kleine schilderijtjes met vogels er op. Net zoals het schilderij hierboven vind ik het leuk om zo af en toe het stilleven af te wisselen voor levende figuranten. Volgende keer meer informatie over deze twee schilderijtjes, maar hier alvast het resultaat.

Schilderijtjes met vogels en mensen
Meestal komt er om de maand een nieuw schilderij op de site, maar dit keer zijn er twee uitgekomen. Dit jaar heb ik er echt plezier in gehad om me bezig te houden met levende wezens in mijn werk. U zag al dat ik eerder dit jaar enkele vogelschilderijen schilderde en ook de mens betrok in mijn werk. Ik wil op die voet graag doorgaan zonder natuurlijk het stilleven vaarwel te zeggen. Maar daarom schilderde ik onlangs het Martineschilderij en daarna twee kleine werkjes met vogels die nu te zien zijn in deze webgalerie. In december ben ik van plan nogmaals de mens in het schilderij centraal te laten staan.
Problemen met verzenden
Gedurende enkele dagen na het uitkomen van deze vernieuwde site bleek dat er een technisch probleem was met het verzenden van berichten of bestellingen. Dat is natuurlijk heel vervelend als je denkt iets besteld te hebben en het is nooit aan gekomen. Op dit moment werkt alleen het verzendformulier op de Contactpagina. Er wordt hard gewerkt om ook de andere formulieren zoals in de Winkel en bij de pagina Opdracht, weer in orde te krijgen. Dus mocht u iets willen bestellen, doe dat dan even via de Contactpagina.
NOVEMBER 2011
Schilderij en nieuwjaarskaart
Ben de afgelopen dagen bezig geweest met de voorbereiding voor mijn vermoedelijk laatste schilderij in het jaar 2011. Traditiegetrouw zal dit schilderij dan ook de nieuwjaarskaart worden die ik ieder jaar verstuur. Kreeg u in het verleden nog geen kaart en wilt u die wel graag ontvangen, laat dat dan even weten via de contactpagina.
De mens zal centraal staan in dit schilderij en dit keer niet het stilleven. Het is wel even zoeken naar het juiste concept, want hierin zijn zoveel mogelijkheden, hoe wil je namelijk de mens in de omgeving neerzetten?
Ik wil me laten inspireren door deze tijd van het jaar, waar weer de donkere dagen voor Kerst te wachten staan. Het wordt dus een schilderij met veel licht en donker. Van een stel goede vrienden ontving ik een paar prachtige zijden doeken, die ik ook zeker wil gaan gebruiken, vermoedelijk wordt het de omslagdoek van een jonge vrouw, die in een donkere ruimte een kaars ontsteekt. Inmiddels heb ik alle enkele fotostudies gemaakt (zie hiernaast).
DECEMBER 2011
Schilderproces  6.12.11
Vandaag heb ik het paneel op maat gezaagd in het formaat 70x56. Vervolgens met gesso, een krijtachtige verf, de onderlaag aangebracht in de kleur lila. Nadat ik met potlood het model nauwkeurig op het paneel getekend heb, ben ik met acrylverf aan de eerste verflaag begonnen. Deze laag zal uiteindelijk totaal overschilderd worden, met enige uitzonderingen hier en daar, maar het vormt wel een kleurbasis en bepaling van licht en donker.  
De onderlaag in acrylverf wordt hierboven getoond.  Als onderlaag voor het schilderij gebruikte ik de kleur lila.
Boven: de nieuwjaarskaart 2012 Onder: kaarten schrijven

Realistenbeurs Amsterdam



Het schilderij zal geëxposeerd worden op de Realistenbeurs in Amsterdam, bij de stand van galerie Lauswolt. Deze expositie zal plaats vinden van 19 januari t/m 22 januari in de Passenger Terminal Amsterdam aan de Piet Heinkade 12. Laat een bericht achter als u geïnteresseerd bent in gratis kaarten voor deze tentoonstelling.


Realistenbeurs   23.01.12
De Realistenbeurs ligt weer achter ons en is goed verlopen. Het werk was te zien bij Galerie Lauswolt en de komende maand zal het teruggekomen werk bij hun nog in de galerie te zien zijn. Op zo’n beurs ben ik  altijd weer erg benieuwd met wat voor nieuw werk mijn collega’s komen en wat hen heeft geïnspireerd te schilderen het afgelopen jaar.  Wat mij opvalt is dat fotografie steeds meer te zien is op beurzen als deze. Zelf kijk ik liever naar een mooi geschilderd schilderij, maar foto’s en fotorealisme zijn momenteel de trends.


Knoflookje
Voordat ik aan het schilderij “Verwachting” begon, schilderde ik nog een klein schilderijtje.  Een klein knoflookje dat lag op mijn schilderstafel. Ik ben inmiddels nu al weer bezig met de voorbereiding voor een nieuw figuurstuk, hoe deze er precies komt uit te zien weet ik nog niet, maar daar begin ik volgende week aan. Vandaag begin ik in ieder geval met een nieuw stilleventje.
Boven: Deelname Realistenbeurs 2012            (foto: Maria v/d Pas)             
Onder: Schilderij van het knoflookje (verkocht)
Verzenden   6.01.12
Even leek het mis te gaan met de nieuwjaarskaarten. Omdat het schilderij voor de kaart eind december klaar was, kon deze pas laat gedrukt worden. Namelijk begin januari. Ik keek toen ook gek op toen de postbezorger met een minipakketje van de drukker eergisterenochtend voor de deur stond. Inhoud: twee drukstempels met een Frans adres erop. De drukker had per ongeluk de stickers van de bezorgadressen verwisseld. Nu zat dus iemand ergens in Frankrijk met een grote doos met kaarten. Benieuwd wat hij/zij er mee gaat doen. Met spoed is toen nogmaals de hele order opnieuw gedrukt en kon zo de zending alsnog deze week de deur uit. Wilt u ook graag deze kaart ontvangen, laat dat dan via de contactpagina weten.
JANUARI 2012
Goud gerookt  30.01.12
Een stilleven met vissen heb ik nog niet zo vaak geschilderd. Gek genoeg was één van mijn eerste stillevens een schilderij met vissen. Dat was het schilderij “Overvloed”, dat ik in Italië schilderde. Maar daarna is het er niet meer van gekomen. Misschien ook wel omdat je een vis snel moet schilderen vanwege de kortstondige versheid. Maar de afspraak met mijn model voor het volgende figuurstuk werd uit gesteld en dus besloot ik eerst nog maar eens een fijn stilleventje te maken. Op de vismarkt in Groningen zag ik toen een paar prachtige goudgekleurde haringen. Ik kocht deze gerookte exemplaren en thuis maakte ik een compositie, waarin het goudachtige van de haring in combinatie wordt geschilderd met een zilveren beker. Hieronder enkele foto’s van de eerste opzet.
Linksbover: de gekochte haring. Daaronder: de opzet in potlood en eerste verflaag. Rechts: de groffe uitwerking.
Hiernaast: Het paneel is 80 x 48 en ik heb gekozen voor een blauwe ondergrondskleur. Een kleur die ik graag gebruik als ik werk met gelen, zoals de citroenen.
FEBRUARI 2012
Plastic  28.02.12
Op de kunstacademie Minerva was het Gouke Notebomer, helaas te vroeg overleden, die een groot aandeel heeft gehad in mijn ontwikkeling als stillevenschilder. Hij zag mij het liefst alledaagse en hedendaagse onderwerpen schilderen, zoals een roestig blikje in de goot, een kopje koffie met stroopwafels of een plastic zak met witlofjes van de markt. Zo ben ik dan ook als schilder begonnen. Later werden de composities toch wat complexer met diepere lagen, maar ik moest toch weer even aan Gouke denken toen ik vandaag met een nieuwe stilleven begon en een plastic zak met citroenen in de compositie verwerkte. Nog nooit eerder gedaan, zo’n half doorzichtige plastic zak, misschien wel moeilijk, maar wel hedendaags. Gouke Notebomer zou er vast blij van geworden zijn.

Nestkastje  19.03.12
Ik schilder graag vogels in mijn composities, maar om ze goed te kunnen observeren moet je ze natuurlijk wel in de buurt hebben. Van de winter vond ik in het bos een groot stuk boomschors, dat ik voor de aardigheid meenam naar huis. Door het drogen rolde het boomschors zich op tot een halve koker (zie inzet). Het leek me een leuk idee om hiervan een nestkastje te maken, door er een achterkant in te zetten, een bodem en een dakje. Zo geschiedde en zie daar, de volgende dag had al een pimpelmees het onderkomen ontdekt (zie hiernaast). Nu maar hopen dat het bevalt.
MAART 2012
Japans porselein  24.03.12
Op 15 april doe ik voor het eerst mee op de Art & Antique fair in Den Bosch. Het is min of meer een tegenhanger van de Tefaf en er zal naast schilderijen ook veel antiek te bewonderen zijn. Ik ben dan momenteel ook druk bezig met het werk dat daar bij galerie Lauswolt zal komen te hangen. Het leek me dan ook wel toepasselijk om iets in die antieke geest te schilderen. Zo mocht ik enkele antieke Japanse porseleinen sakekommetjes lenen. Ze zijn heel klein (zie foto) en daarom ook wel erg aardig om te schilderen.
De sakekommetjes stammen vermoedelijk uit de 17e eeuw en hebben binnenin verschillende afbeeldingen van vrouwen in kimono.
Links ben ik bezig met de eerte opzet.
APRIL 2012
Art & Antique Fair   15.04.12
De stand van Galerie Lauswolt met zicht op de wand waar mijn werk hangt.
In het weekend van 14 april ging de 46e editie van de Art &antique Fair ‘s Hertogenbosch van start. Voor het eerst echter niet in de Brabanthallen maar in het Autotron van Rosmalen. 70 deelnemers uit binnen- en buitenland tonen hun collecties tot en met 22 april. 5 werken van mijn hand zijn te zien bij Galerie Lauswolt (zie onder). Ik ben er zelf zondag de 15e geweest en de sfeer was uitstekend en het aanbod van een zeer hoog niveau. Hoewel er erg veel te zien is verveelt het geen moment omdat er zoveel verschillende kunstvormen te zien zijn. Een echte aanrader en mocht u van plan zijn de beurs te bezoeken, kunt u mij mailen voor gratis kaarten, schroom niet, want met alle plezier stuur ik u de vrijkaarten per mail op.
Email: reinoutk@hotmail.com.
MEI 2012
Ranonkels   15.05.12
In deze periode waarin bloemen in de natuur massaal op uitkomen staan, ben ik deze maand aan een schilderij met ranonkels begonnen. Hoewel de naam ranonkel misschien wat houterig en lomp overkomt, is het eigenlijk een heel charmante bloemsoort met hele tere blaadjes. Het leuke van de ranonkel vind ik dat de bloemen zo onderling kunnen verschillen. De één is veel feller van kleur dan de ander, maar ook de bladerkrans verschilt per bloem. Sommigen zijn heel compact en zien er uit als rozen, andere zijn weer heel open. Het is voor mij een favoriete bloem, die ik graag schilder.
Ik vind bloemen echter wel één van de moeilijkste categorieën om te schilderen. De fijne structuur van het blad met al zijn kleurnuances en de door elkaar heen woekerende stengels en bladeren vereist een scherp oog. Want heel gauw kan een fleurig boeket bloemen, door onzorgvuldig handelen verworden tot een massief geheel en een brei van kleuren die ver weg staat van de werkelijkheid.


Hierboven zijn enkele afbeeldingen van het schilderproces zichtbaar van de ranonkels. De ondergrond is lichtblauw en dient als basis voor de zachtroze bloemen.
JUNI 2012
De zomer   15.06.12
De zomer is dan wel begonnen, maar heb er nog weinig van gemerkt. Terwijl ik dit nu schrijf regent het pijpenstelen. In principe is dit weer voor het schilderen helemaal niet zo slecht. Het licht is dan niet zo hard als op een zonnige zomerdag en dat is prettiger voor het bepalen van de kleuren.
Op dit moment staat nog even niks op mijn schildersezel. Ik heb de afgelopen week mijn schilderijen laten inlijsten en heb ze gisteren naar Mariënheem gebracht, waar ze vanaf 15 juni te bezichtigen zullen zijn. Kijk voor de specifieke gegevens bij de agenda.                                                                            
Mijn volgende schilderij zal weer een opdracht zijn. Een heel groot stilleven, maar wat de exacte compositie zal zijn kunt u de volgende keer lezen.


Het is misschien nog wel even wachten op de echte zomer, maar de natuur biedt in ieder geval genoeg inspiratie. Even wat fotootjes vanuit mijn tuin.
JULI 2012
Barcelona   7.7.12
Als het mooi weer is kun je heel goed buiten schilderen. Het wordt ook een buitentafereel wat ik schilder met op de achtergrond een rozenstruik tegen de muur. Onder kun je mooi zien hoe groot het schilderij wordt.
JULI 2012
Bloemstilleven   31.7.12
Eenmaal thuis kon ik weer eens lekker bezig met een groot schilderij. Het wordt in opdracht een weelderig schilderij met veel bloemen. Een schilderij dus met veel kleur. Ik ben naar de markt gegaan en heb me daar toch een hoop bloemen gekocht. Het was trouwens wel de goede tijd want nu vind je de mooiste bloemen.
Bloemschikken is wel een kunst, ten eerste moet je de kleuren wel een beetje mooi verdelen. Maar het moet ook weer niet te geballanceerd, want dan wordt het weer wat stijfjes. Het boeket moet een los en luchtig karakter hebben, dus veel sprieten en uitspringende takken. Als vaas gebruik ik een koperen doofpot, daar kan lekker veel bloemen in.
Bloemstillevens zijn een van de moeilijkste stillevens om te schilderen, de vergankelijkheid, de vele details, zijn problemen waar je telkens tegen aan loopt.


Onlangs ben ik voor een paar dagen naar het zonnige Spanje afgereisd. Samen met mijn broer zochten we een goede vriend op die in Barcelona woont. De tenperatuur daar was wel even wat anders dan we hier gewend waren de afgelopen tijd. Prachtige stad trouwens, erg levendig en de terrasjes ‘s avonds waren reuze gezellig. Wat een weelde dat een kunstenaar als Gaudi overal in de stad zo zijn stempel mocht drukken. De tuin van Gaudi vond ik  ook schitterend!

In 1992 waren de Olympische Spelen in Barcelona. Hier zijn we bij het Olympische dorp, dat tegen de kust aanligt en nog steeds voor sportieve doeleinden wordt gebruikt.  Op de achtergrond de stad.
SEPTEMBER 2012
Afronding   14.9.12
Deze week ben ik eigenlijk met een heleboel zaken bezig geweest die afgerond moesten worden. Het grootste bloemboeket dat ik ooit schilderde is min of meer klaar en kan ingelijst worden. Ik heb het gisteren in een tijdelijke vernis gezet. Maar het kan zijn als je even een tijdje afstand genomen hebt van een schilderij dat je op een later tijdstip nog eens kleine wijzigingen kan aanbrengen. Het liefst houd ik een schilderij nog even bij mij in het atelier, dat is ook wel zo prettig als je er zo lang aan hebt gewerkt.

Rechts: Het bekijken welk type lijst het beste past bij het schilderij.

Illustratie  09.09.12

Wat op deze site eigenlijk niet echt vermeld staat is dat ik naast het schilderen ook best veel tekenwerk doe. Gewoon voor de afwisseling en soms in opdracht. Voor de brandweer in Groningen teken ik in opdracht af en toe als relatiegeschenk illustraties. De afgelopen dagen heb ik me daar even wat meer mee bezig gehouden.
Links: Bezig met een illustratie, waarin de stad Groningen in vogelperspectief wordt getekent.


                                                                            Modelschilderen  

Hoewel het stillevengenre mij altijd zal blijven boeien, wil ik me de komende tijd ook wat gaan verbreden in het menselijk model in schilderij. Op die manier kun je ook wat meer dan in het stilleven, de emotie uitbeelden.  Ik heb begin dit jaar al iets met dit thema gedaan en wil dit graag nu meer gaan uitdiepen. Het is een totaal ander genre dan het stilleven en daarom ook een interessante toevoeging op mijn geschilderde oeuvre.   




Voorbeelden van figuurstukken uit het verleden: Links, detail van het schilderij “Martine” ( 2011)  Midden, detail van het schilderij “Oedipus en Jocaste” (2005)  Rechts “Verwachting” (2011)                                                    
OKTOBER 2012
Modelschilderen   18.10.12


Daarnaast ben ik ook gewoon weer lekker bezig geweest met een onderwerp die in deze regenachtige tijd van het jaar goed past. De steenpeer. De huid van deze peer lijkt wat doffig, maar naarmate je de schil beter observeert zie je prachtige rode en groene tinten. Ik schilderde ze in een prachtige rood geglazuurde schaal. Alles in herfstachtige tinten geschilderd.



Steenperen   01.10.12


Zoals gezegd wil ik me wat meer gaan verdiepen in het menselijk model als onderwerp van mijn schilderijen. De mens is natuurlijk een fascinerend wezen, met al zijn complexiteiten en emoties wat voor de schilderkunst altijd een boeiend onderwerp is geweest. Het vraagt een hele andere benadering dan het stillevengenre, aangezien je daarmee veel meer met dood materiaal werkt. De mens is een levend wezen en dat leven moet je als kunstenaar zien te vangen op het witte doek.
De afgelopen week heb ik samen met een groep collega’s een model geschilderd. De intentie is om in ca 3 uur tijd studie te maken van het gezicht, hoe valt het licht en hoe zet je de vlakverdeling op.
Hierboven zijn de fasen weergegeven. Linksboven: foto van de opstelling. Links onder: op een okerkleurige ondergrond zet ik de eerste lijnen op. De foto’s erna laten de uitwerking zien.                                                    
Opdracht naakt   10.10.12


Het schilderen van naaktportretten is een apart onderdeel van het figuurstuk. Je hebt niet meer te maken met draperieën van kleding of stofuitdrukking, maar het gaat puur om de anatomie van het menselijk lichaam. Hoe lopen spieren, hoe draait een gewricht, hoe schilder je de transparantie van huid? Deze maand werkte ik aan zo’n naakt in opdracht. Doordat ik gekozen heb voor een buitensituatie, gelden andere regels dan een model in het atelier: Je hebt namelijk nu te maken met zonlicht, wat heel anders belicht dan een spot in de studio. Ook schilder je het landschap mee, wat qua toets minder gedetailleerd hoeft dan het model zelf.


Hier rechts is een detail zichtbaar van het schilderij. Verschillende technieken zijn gehanteerd. Het strand is vaag gehouden. Het model is daarentegen uitgewerkt. Het zand en de bloemen op de voorgrond zijn met groffe penseel en paletmes aangebracht om niet te veel de aandacht af te leiden.
NOVEMBER 2012
Sierappels   30.11.12


Het einde van het jaar nadert en dat betekent ook kouder wordende dagen en minder licht om bij te schilderen. De kachel in mijn atelier brandt al weer volop en gelukkig zijn er ook andere zaken in het leven die voor enige warmte kunnen zorgen in deze tijd van het jaar! Misschien ook wel om die reden dat ik mijn laatste schilderij een warme kleurenpalet heb gegeven. De kleur is rood en nog eens rood. Ik schilderde afgelopen maand een schilderij met als hoofdonderwerp: de sierappel. Een ontzettend leuke vrucht om te schilderen, vanwege zijn aandoenlijke formaat, maar voornamelijk om zijn dieprode kleur, met gele nuances.
.
Vanwege zijn handzame formaat, leent deze vrucht zich heel goed om als opvulling te dienen of om ergens gewoon voor sier in te doen.  Voor het maken van een compositie is dat reuze handig omdat hier heel gauw bijpassende voorwerpen bij te bedenken vallen. Bijvoorbeeld voor de inhoud van een weckfles in dit geval. Ook vond ik het leuk om weer een eigentijds voorwerp in de compositie op te nemen in de vorm van een plastic bakje. Hiernaast zijn twee schilderfasen zichtbaar: linksboven laat de fase zien waarin de kleuren in hoofdlijnen geschilderd zijn, maar details nog ontbreken. De foto eronder laat de details wel zien.
JANUARI 2013
Realisme ‘13   22.01.13


Woensdag 16 januari ging zoals ieder jaar weer de Realistententoonstelling 2013 van start. Vijf dagen lang was er in de Passengers Terminal te Amsterdam prachtige realistische kunst te bewonderen van Nederlandse maar ook van internationale bodem. Het was de 10e editie van de enige kunstbeurs in Nederland waar uitsluitend figuratieve kunst te bezichtigen was. Er deden 35 gerenommeerde galerieën mee. Zelf exposeerde ik bij Galerie Lauswolt, waarvan de foto’s rechts een impressie geven. Het is altijd weer leuk om je werk tentoongesteld te zien en met de bezoekers/kunstliefhebbers in contact te komen. Het was een geslaagde beurs, die de laatste dag in winterse entourage werd afgesloten. Door dat winterse weer reden de treinen echter niet meer terug naar Groningen, waardoor we nog even een extra dag aan een gezellig weekend Amsterdam konden plakken!
Geheel boven: De wand waar mijn werken te zien waren. Boven: De stands van 35 galerieën van boven gezien.
Nieuwjaarskaart   12.12.12


Ook dit jaar had ik niet voor een stilleven gekozen voor de Nieuwjaarskaart, al een tijdje ben ik me wat meer gaan toeleggen op het onderwerp: de mens. En dit keer was het thema: Irene’s dagboek. Een schrijvende vrouw in een stoel. Als u deze kaart niet ontvangen hebt en u wilt hem toch graag hebben, laat dan even een bericht achter via de contactpagina, dan stuur ik hem u binnen afzienbare tijd gratis op. Hieronder laat een bescheiden weergave zien van het schilderproces van dit schilderij. “Irene’s dagboek” was overigens te zien op de beurs in Amsterdam en hangt nu in Galerie Lauswolt in Ureterp.
Links wordt de eerste laag aangebracht. In het midden zijn de vormen al grotendeels uitgewerkt, maar het omslagdoek is nog niet uitgewerkt. Rechts toont het eindresultaat.
Rome/Perugia/Assisi  29.12.12


Met Oud en nieuw was ik in de gelukkige omstandigheid weer eens voor een paar dagen terug te keren naar mijn favoriete Italië. Voor de echte kunstliefhebber van de klassieke tijd is Rome natuurlijk fantastisch. Maar het biedt ook vele tentoonstellingen van latere kunst. Het was heel leuk dat er op dat moment ook een tentoonstelling was van Hollandse meesters uit de Gouden eeuw. Zo heb ik daar in Rome voor “Het straatje” van Vermeer gestaan.


Na 8 prachtige dagen Rome, keerde ik ook nog even terug naar Perugia, waar ik 12 jaar geleden een jaar gewoond heb. Het straatbeeld was niet veel veranderd wel de winkels. Veel ambachtelijke winkels waren helaas verdwenen. De kunstacademie die ik volgde was in mijn periode zwaar beschadigd door een aardbeving, maar nu prachtig gerestaureerd. De laaste dag sloot ik af in een mistig Assisi. De plaats waar ik 12 jaar geleden mijn Italiëreis begon. Het had met die mist zeker iets mystieks. Ik heb nog even voor de tombe gestaan van St Franciskus Van Asissi en me wederom vergaapt aan de prachtige muurschilderingen van de Sint-Franciscusbasiliek.
Rome in januari 2013
Vermeer: “Het straatje”
APRIL 2013
Troonafstand   08.04.13


Het vernieuwen van de site heeft even op zich laten wachten, omdat ik na de realistenbeurs in Amsterdam een korte periode heb gewerkt aan enkele illustratie opdrachten. Voor de afwisseling is het namelijk wel aardig om de olieverf soms kort in te wisselen voor een andere techniek. Namelijk het werken met penseel en Oostindische inkt. Nu de illustraties klaar zijn ben ik halverwege maart begonnen met een nieuw schilderij, met als thema Troonsafstand. Op 30 april zal koningin Beatrix troonsafstand doen en de “scepter” overgeven aan onze nieuwe toekomstige koning. Graag haak ik in op zaken
twee februari
die dit moment spelen en toen ik op de markt liep en de frisoranje mandarijnen in het oog kreeg, wist ik dat het volgende schilderij iets met dat oranjegevoel moest doen. 11 jaar geleden had ik voor het laatst enkele mandarijnen geschilderd. Dat was dus al weer een aardig tijdje geleden, het was op 2 februari 2002. Sommigen zullen wellicht herinneren dat dit de datum was dat Willem Alexander met Maxima in het huwelijk trad. Het schilderij is hiernaast weergegeven. (voor de beschrijving van dit schilderij; klik op de afbeelding). Dit schilderij was een verwijzing naar dit koninklijk huwelijk. Nu 11 jaar later leek het me aardig om weer een schilderij te schilderen met mandarijnen, dat het thema Oranje letterlijk en figuurlijk zal moeten uitbeelden.
Ik heb gekozen voor een langwerpig paneel. Op die manier komt de dynamiek van de uitrollende mandarijnen sterk naar voren. De ondergrond heb ik donker gehouden, zodat ik mooi naar het licht kan toewerken.
De eerste kleurlaag is nu voltooid. De kleuren zijn hier meestal wat feller geschilderd dan de eindkleuren, die meer zullen neigen naar aardetinten. Door af en toe in die eindlaag deze fellere kleuren van de eerste laag te laten doorschijnen, geeft het resultaat dat het schilderij een levendig karakter krijgt.
Dit is de fase dat ik bezig ben met de uitwerking. De kleuren zijn dan ook wat ingetogener en realistischer van toon. Het zal nu nog een paar dagen duren voordat deze uitwerking klaar is en het schilderij ingelijst kan worden.

Opbouwstadia


Inmiddels ben ik al een aardig eind op weg met het schilderij getiteld Troonsafstand. In tegenstelling tot het schilderij Twee februari (zie boven) is de uitstraling van dit schilderij wat alledaagser gehouden. Een kist ligt op zijn kant en de inhoud met mandarijnen is uitgerold over de houten vloer. Over de inhoudelijke betekenis de volgende keer meer, maar hieronder zijn de schilderstadia even weergegeven>
Schilderij: Twee februari 2002
Sterren op het doek   

Pasen ligt al weer enig tijd achter ons, maar toch besloot ik de afgelopen tijd hier een schilderij aan te wijden. Het idee tot een schilderij komt vaak door dingen, die op dat moment spontaan je pad kruizen of gewoon door objecten die je al jaren lang in bezit hebt en ineens tot inspiratie leiden. Het schilderthema Pasen loopt wel een beetje als een rode draad door mijn werk en bij het zien van The Passion op de televisie kwam ik tot dit idee. Zelf had ik thuis al tijden lang een oude Statenbijbel liggen, waar ik altijd al wat mee hebben willen doen. Evenals een mooie Chinese kist, die ik doorgaans gebruik als krantenbak. Samen met nog wat andere attributen vormen ze de compostitie van het schilderij “Passie”. Het schilderij Passie en en het schilderij “Troonsafstand” zijn voorlopig nog alleen bij mij thuis te zien en eventueel aan te schaffen.


Onlangs werd ik voor het programma “Sterren op het doek” van omroep MAX benadert om mee te doen aan het portretteren van een bekende Nederlander. Nu ben ik meer een stillevenschilder dan een portretschilder en heb ik op het gebied van portret nog maar een bescheiden oeuvre opgebouwd, maar desondanks naam ik de uitdaging graag aan. Veel mag ik er van de programmaleiding nog niet over vertellen, maar op 17 juni beginnen de opnames en heb ik samen met nog 2 andere kunstenaars 3 weken de tijd om een schilderij van, die voor mij nog onbekende, bekende Nederlander te schilderen. Wordt vervolgt...
Boven: De compositie zoals opgesteld in mijn atelier. Met als opvallendste detail, het blauwe doek.
De opbouwstadia van het schilderij “Passie”
Het programma Sterren op het doek wordt gepresenteerd door Hanneke Groenteman. In het programma schilderen telkens drie kunstenaars naar hun eigen inzicht een bekende Nederlander.
De geportretteerde mag de kunstwerken niet zien tot ze af zijn, drie weken later. Dan mag hij of zij één van de geschilderde doeken meenemen. De andere twee doeken worden geveild, de opbrengst gaat naar een goed doel.
JUNI 2013
Passie  04.04.13
SEPTEMBER 2013
Zomer  23.09.13

De update van mijn website heeft even op zich laten wachten aangezien ik deze zomer niet zo zeer met schilderen, maar meer met enkele illustratie-opdrachten bezig ben geweest. Naast het schilderen van schilderijen met vaak serieuze thema’s vind ik het ook leuk om soms ernaast eens wat luchtigers te doen. In dat laatste geval kan ik mijn ei goed kwijt in het maken van cartooneske illustraties die ik deze zomer mocht maken voor de landelijke brandweer. Het is een leuke afwisseling tussen het intensieve schilderen door.  Om even een kleine blik op die andere kant van mij te tonen, laat ik bij uitzondering op deze site iets van dit werk zien.
Nieuwe opdracht   23.09.12

Deze maand september zal ik me weer gaan bezig houden met een mooi klassiek stilleven. In opdracht dit keer, wat inhoudt dat de opdrachtgever ook een vinger in de pap krijgt wat betreft de voorstelling. Aangezien deze familie heel veel mooie schilderobjecten verzamelden leek het me wel leuk daar dankbaar gebruik van te maken. In mijn atelier staan inmiddels enkele prachtige porseleien gemberpotjes, maar ook een elegante glazen kom met deksel en wat zilverwerk. In zo’n geval is de  kunst van het weglaten een edele zaak. Als je beschikt over een aantal prachtig objecten moet je jezelf er voor behoeden niet alles in je compostie te verwerken. Het maakt de voorstelling er meestal niet beter op als je teveel protserigheid laat zien. Veel interessanter is het om dat mooie te combineren met objecten waar je normaal je oog niet op zou laten vallen. Wat de compositie is geworden kun je de volgende keer zien.
Boven: Werkend aan de compositie, trachtend het element rood een grote rol te laten spelen. Daarnaast een selectie van voorwerpen  waar ik uit kiezen kan.
Sterren op het doek   

Er wordt me veel gevraagd, wanneer de uitzending is van Sterren op het doek. De afgelopen zomer herhaalde omroep MAX de uitzendingen van vorig jaar dus geen paniek als je dacht mij daar niet in aan te treffen, het waren maar herhalingen. In november dit jaar zal het nieuwe seizoen van Sterren op het doek te zien zijn op de zaterdagavond. Zelf weet ik nog niet exact op welke datum  de uitzending komt waarin ik ben te zien, maar zodra ik meer weet laat ik het weten op deze site en via andere social media.
Rechts: De eerrste opname- dag in de Stadschouwburg van Haarlem voor het programma Sterren op het doek. Hanneke Groenteman en één van de kunstenaars kijken toe hoe filmshots worden gemaakt van de eerste schetsen.
NOVEMBER 2013
Sterren op het doek met Huub Stapel  30.11.13
Artikel Residence  14.11.13
Glas en fruit  10.11.13

Aankomende zaterdag 30 november zal op Nederland 2 om 21.15 uur bij Onmroep MAX het programma “Sterren op het doek” uitgezonden worden. Samen met de kunstenaars Jacques Gregoire en Suzanne Schuttelaar zal ik daarin een portret gaan maken van acteur Huub Stapel. Huub Stapel speelde in meer dan 50 Nederlandse films, waaronder “De Dominee”, “Sint”, “Flodder”, “Amsterdamned” en vele andere. Ook presenteerde hij programma’s als “Stapel op auto’s” en “Het gesprek”. Naast een TV-carrière staat Stapel ook vaak in het theater. Het was in Haarlem in de Stads-schouwburg waar wij voor een drie uur durende poseer sessie hadden met deze TV-persoonlijkheid. Uiteindelijk kon het werk de drie weken daarna in het atelier uitgewerkt worden. Na deze zaterdag zal ik op deze site ook het portret laten zien dat ik voor dit programma maakte.
Boven: Huub Stapel in de hoofdrol van Sterren op het doek
Midden: Groepsfoto met links de kunstenaars Suzanne Schuttelaar en Jacques Gregoire, in het midden presentatrice Hanneke Groenteman en Huub Stapel. Rechts ikzelf.
Onder: Huub Stapel die voor zichzelf de schilderijen op foto zet. De afbeeldingen van de foto’s zijn hier overigens troebel gemaakt.

Onlangs is bij mij een redactrice van de glossy Residence op bezoek geweest, die graag een artikel wilde wijden aan mijn werk. Het artikel zal te lezen zijn in de aankomende januari-editie. Het artikel zal gaan over hoe ik werk en wat mij inspireert.
De afgelopen tijd heb ik weer eens gewerkt aan een opdracht. Een schilderij waarin licht en sfeer een belangrijke rol hebben. En warme rode kleuren naast sappige vruchten centraal staan. Voor dit stilleven had de opdrachtgever zelf materiaal aangedragen waarmee ik verder aan de slag ben gegaan. Helaas vallen zulke schilderijen niet in het openbaar meer te bewonderen, maar op deze site staat hij uitgebreid uitgelicht.

Afgelopen zaterdag 30 november was de uitzending van Sterren op het doek. Met veel plezier en een huiskamer vol hebben we de uitzending bekeken. Het duurde natuurlijk een lange tijd om het geheim te houden wie de hoofd-persoon was en wie de winnaar zou worden, aangezien de opnames al in juli waren, maar nu is het dan eindelijk bekend.

Rechts: Close up van het portret.
Hieronder: Het schilderij in zijn totaliteit.  Huub stapel koestert warme herinneringen aan zijn ouders en de momenten dat zijn vader vroeger achter de piano stapte en zij allen dan liedjes van oa de Beatles zongen. Nu zoveel jaren later bladert hij in een muziekboek van de Beatles en kijkt hij met een overpeinzende blik naar een foto van zijn vader.
Daaronder: twee foto’s van de poseerdag.
Voorbeschouwing  25.11.13
DECEMBER 2013
Residence  20.12.13

De editie van Residence waarin een artikel over mij te lezen valt is nu in de winkel verkrijgbaar. Het is een mooi artikel geworden, waarin een aantal schilderijen van mij groot zijn afgebeeld. Hieron-der een selectie van enkele pagina’s.

Nieuwjaarskaarten  21.12.13

Een mooie traditie is elk jaar weer het versturen van nieuwjaarskaarten. De stapel groeit ieder jaar weer een beetje meer, maar het is een mooi moment van persoonlijke aandacht in dit geval voor iedereen die mijn werk graag op de voet volgt. Voelt u zich aangesproken en kreeg u in het verleden nog geen nieuwjaarskaart, laat via de mail even uw adres achter dan krijgt u deze keer ook de kaart opgestuurd. Op de kaart staat dit jaar het schilderij dat nu op de homepage staat.

Op de ezel  21.12.13

Momenteel ben ik bezig met een schilderij voor de Realistenbeurs in januari. Het is een schilderij met orchideeën. Ik ben nog maar net twee dagen bezig, maar zal het stadium waarin ik nu verkeer rechts even laten zien. In deze fase tracht je de kleurbasis neer te zetten. Het zogenaamde fundament waarover later het schilderij heen geschilderd wordt. De gemberpot is,zoals onder te zien is, turquoise van kleur, maar voor de onderschildering gebruik ik eerst de okerkleur van het aardewerk dat eronder zit. Hieronder een foto van de werkelijke orchidee in pot, die ik voor dit stilleven gebruik.




Copyright op alle tekst en afbeeldingen 
                ©R.Krajenbrink
JANUARI 2014
Orchideeën  14.01.14

Heb het schilderij “Consensus” vorige week klaar gekregen en eind van de week ingelijst. Ik heb er de decembermaanden hard aan gewerkt, want het zou het stuk zijn dat naar de Realistenbeurs in Amsterdam zou gaan en het moest wel op tijd klaar. Aanleiding tot het maken van dit schilderij is de mooie turqouisekleurige Chinese gemberpot die ik in bruikleen kreeg. Op de pot zijn decoraties van orchideeën zichtbaar, die me op het idee brachten een compositie te maken met orchideeën. Hieronder valt in fasen te zien hoe de pot in olieverf tot sand kwam:

De pot is gemaakt van rivierklei uit de Huanghe, de Gele rivier die door China loopt en “de bakermat van de Chinese beschaving” wordt genoemd. De pot is gekleurd met een licht transparante emailelaag. Ik besloot eerst de aardenpot zonder emailelaag te schilderen. Daarover heen schilderde ik met een transparante verflaag (olieverf met veel medium) de kleur van het email erop. De gelaagdheid van de pot blijft dan zo mooi zichtbaar.
APRIL 2014
Art Breda ‘14  1.04.14
De afgelopen periode heb ik gewerkt aan drie schilderijen voor Art Breda 14 die duurt van 6 april t/m 14 april (zie agenda). De website-update heeft daarom even op zich laten wachten. “Aan ART BREDA wordt deelgenomen door circa 80, met name Nederlandse en Belgische kunst- en antiekhandelaren en galerieën voor hedendaagse kunst. Het publiek krijgt kunst en antiek te zien uit alle culturen en perioden. Belangrijke handelaren in oude schilderkunst, algemeen antiek, Chinese kunst, Art Deco en specialisten op het gebied van klokken, juwelen, prenten en nog veel meer, laten hun collecties in Breda zien. Ook de sectie moderne en hedendaagse kunst is zorgvuldig geselecteerd en bevat uitsluitend deelnemers van uitstekend niveau en reputatie”, aldus de organisatie.

Het derde schilderij dat ook te zien is op de Art Breda is dit schilderij met Middel-eeuwse urn.

Krokussen  
Het voorjaar begon dit jaar vrij vroeg door de zachte winter en de hogere temperaturen Daardoor was er al weer heel wat te beleven in de natuur. Overal zag je de krokussen uit de grond schieten. Een prachtig gezicht!
Eén van de drie schilderijen die ik geschilderd heb is met krokussen. Met name het blauw van de krokussen vind ik schitterend van kleur. Het schilderijtje moet een kleine ode zijn aan het voorjaar dat zo vroeg begon. Hieronder staat het schilderijtje klein afgebeeld en volgende keer breder uitgelicht.


Portretten
Vanaf april laat ik even het stillevengenre voor wat het is ga ik me bezighouden met enkele portretopdrachten. Het is een voortvloeisel uit het programma Sterren op het doek, waarna er tal van vragen zijn gekomen of ik ook portretten doe in opdracht. Uiteraard zal ik deze ontwikkelingen op deze site vermelden. Voor wie het nog niet gezien heeft, is een verkorte uitzending van Sterren op het doek hieronder te zien.
JUNI 2014
Schilderijen
geschiedenisboek  1.04.14
Dit keer even wat andere schilderijen dan men van mij gewend is. De afgelopen 2 jaar ben ik in mijn vrije tijd in de geschiedenis van het wierdedorp Godlinze gedoken. Ik kom daar zelf vandaan en was me altijd al wel bewust van de oude historie van dit Groningse dorp. Nu interesseer ik me enorm voor geschiedenis en wou altijd al dat verleden van Godlinze induiken. Ik heb heel veel research moeten doen om verhalen boven water te krijgen, maar na 2 jaar studie was het onderzoek klaar en ben ik begonnen om er bijpassende illustraties bij te zoeken. Uiteindelijk besloot ik zelf ook nog vier schilderijen te maken, die als illustraties in dat boek zijn opgenomen. Het was leuk om eens een ander thema met grovere toets te schilderen. Ze staan hier naast en met een klik op de knop volgt een uitvergroting.

Afbeelding A:  Het wierdedorp 200 v Chr. Godlinze ligt nog aan open zee  aan de mondng van een rivierddelta. Ik schilderde een wierde in een kwelderlandschap met rechts een schaapskudde.
Afbeelding B: In Godlinze werd in 1919 een grafveld uit de tijd van Karel de grote (rond 800 n Chr) opgegraven. Ik schilderde hier een crematieplechtigheid rond die tijd, met op de achtergrond de grafheuvel.
Afbeelding C: Een begravenis in het jaar 1300, waarbij men 3 rondjes om de tufstenen kerk liep om de boze geesten te verwarren.
Afbeelding D: Een wintergezicht op Godlinze anno 1600. Met op de voorgrond de verdwenen borg.



Brandweerillustratie
Ook ben ik bezig geweest met een illustratie voor de Brandweer Groningen. Het gaat hier om een plein waar 18 verschillende situaties op plaatsvinden die betrekking hebben op de brandweer. De afbeelding wordt gebruikt op hun site en de 18 situaties zullen interactief worden en de bezoeker door linken naar het desbetreffende onderwerp.

Pagina 273
Daarna zal ik me vooral bezig gaan houden met het schilderen van een aantal schilderopdrachten. Zo staat er momenteel een klassieke fruitstilleven op mijn ezel, met granaatappels en kersen. Verder staan er ook een aantal portretopdrachten op het programma, waaronder oa de commissaris van de koning van Flevoland en nog enkele andere uitdagende portretten.

Op de ezel
Pagina 270
Pagina 271
Pagina 272
Pagina 269

Vakantie naar Turkije
Van 5 tot 17 juni zal ik mijn schilderwerkzaamheden even kort op zij leggen voor een vakantie naar het westen van Turkije nabij de historische stad Efeze. Hier bevinden zich de grootste opgravingen van de Griekse oudheid. De oude Griekse en Romeinse cultuur heeft me altijd zeer geïnspireerd en ik verheug me er dan ook op dit van dichtbij te mogen aanschouwen.

De oude bibliotheek van Celcus te Efeze
De beschrijving van het schilderij vindt u wanneer u op de afbeelding hiernaast klikt.
Lieneke
SEPTEMBER 2014
Schilderijen in opdracht  29.08.14

Bovenste: Op een met gesso behandeld paneel van het formaat 55 x 42 wordt een duidelijk potloodtekening van de compositie gemaakt. Hierover wordt een transparante onderlaag geschilderd, waardoor de lijnen nog wel zichtbaar blijven.
Tweede:  Daarna wordt in een snelle toets de kleuren aangebracht. De details zijn nog niet zozeer aanwezig, maar wel de kleur intensiteit zoals ik die graag aan  het eind wil zien.
Derde: Dan volgt de fase van detaillering. Deze fase duurt het langst . Het is het zoeken naar de juiste textuur van ieder object: De huid van een mandarijn moet weer anders geschilderd worden dan het oppervlak van het zilveren schaaltje
Laatste: Bij de derde fase kan door het individueel benaderen van de afzonderlijke objecten de kleuren nog wel eens afwijken zoals bedoelt is in de tweede fase. Door middel van glacering kunnen kleuren weer wat gecorrigeerd worden zonder de detaillering aan te tasten.


DECEMBER 2014
Oud en nieuw


Realistenbeurs  15.01.15
Ook dit jaar zijn werken van mij te zien en te koop op de Realistenbeurs in Amsterdam. 2 werken van mij zullen komen te hangen bij de stand van Galerie Lauswolt. De kunstbeurs is van 15 - 18 januari in de Passenger Terminal aan de Piet Heinkade in Amsterdam. Voor openingstijden, zie de agenda. De beurs laat het beste realistische werk zien van door de organisatie geselecteerde galerieën. De moeite waard om te bezoeken dus.
De toegangsprijs is €12,50, maar als u mij even mailt (reinoutk@hotmail.com), kan ik u gratis kaarten toesturen.



Nieuw werk  
Mei 2015
Hoera een zoon


Portret commissaris van Flevoland  


bloemenzijnrood
Commissaris Leen Verbeek




Vincent




Detail: Bloemen zijn rood





Schilderij zomerexpositie in galerie Lauswolt.



Voor de zomerexpositie in galerie Lauswolt schil-derde ik een stilleven met grapefruits. Ik vind dit altijd vanwege zijn felle en warme kleuren een typische zomerse vrucht. Dat bier met die grape-fruitsmaak heb ik deze zomer dan ook veelvuldig gedronken. Vandaar dat ik besloot om op de markt een aantal van deze gele jongens te kopen en hier eens en aardig stilleventje van te schilderen



Deze zomer heb ik een bezoek gebracht aan Kiev, de Hoofdstad van Oekraïne. Mijn broer werkt hier op de ambassade vandaar dat de keuze op deze imposante stad viel. De afgelopen tijd is Oekraïne veel in het nieuws geweest over de staat van oorlog waar het in verkeert, maar de stad zelf vertoont vrijwel niets meer van de gevechten die hier op het onafhankelijkheids plein hebben plaats gevonden. Een grote wand met de foto’s van de minstens 100 gesneuvelde Oekrainers ten tijde van de gevechten in Kiev laten wel zien dat het land zijn helden niet vergeet. Ik vond het een prachtige stad met een zeer bijzondere geschiedenis. Helaas is Kiev door de eeuwen vaak geteisterd door de sloophamer van vijandige mogendheden, zoals de Mongolen en de Russen, die prachtige kergebouwen en kloosters met de grond gelijk hebben gemaakt. Een deel is gelukkig weer herbouwd en gereconstrueerd zodat we nog altijd kunnen genieten van deze prachtige bouwwerken met gouden koepels. Het is daarom een zeer inspirerend en waardevol bezoek geweest aan deze grote stad.





Bezoek aan Kiev
Rechtsboven: Dhr L.Verbeek poserend naast het schilderij, dat overigens hier afgeplakt is.
Boven: Een tussen stadium van het schilderij. Het gezicht is al uitgewerkt maar de achtergrond en kleding moeten nog.
Rechts: Detail van het hoofd.

Geheel boven: Het wereldberoemde Petsjorskaja-klooster Dit prachtige duizend jaar oude kloostercomplex, met tientallen gouden koepels, maakte van Kiev het Rome van de Orthodoxe kerk. In het ondergrondse labyrint van holen liggen tientallen gemummificeerde monniken en heiligen begraven.
Links: Het Sint-Michielsklooster. Deze werd in de jaren dertig door de Sovjets afgebroken, maar is na de onafhankelijkheid weer geheel opgebouwd.

AUGUSTUS 2015
Commissaris van Flevoland

In de maand juni kwam commissaris dhr L.Verbeek op atelierbezoek om te kijken hoe het schilderproces van zijn portret in zijn werk ging. Gelukkig was hij zeer tevreden over het resultaat. Het schilderij zal pas in het provinciehuis van Flevoland komen te hangen wanneer hij daar afscheid neemt. Dat is pas over ca 6 jaar dus voorlopig zal het schilderij nog wel even opgeslagen liggen. Helaas kan ik om die reden dus ook niet het schilderij volledig in beeld brengen, hoogstens enkele impressies zoals hieronder. Binnenkort begin ik aan nog twee nieuwe portretten en daar heb ik veel zin in, want naast het stilleven is dit genre een mooie afwisseling.



Schilderij voor Emilie
Dit schilderij in opdracht staat op de voorpagina van deze maand. Een schilderij dat ter ere van de geboorte van een klein meisje is geschilderd en daar aan ook opgedragen is. Ik heb daar de afgelopen periode aan gewerkt en ik merk dat ik toch wel plezier beleef aan het verwerken van levende wezens in mijn stillevens. In dit geval zijn dat dus vlinders. Ze maken de schilderijen levendiger en dus ook aansprekender. Het is voor mij een reden geweest om in het schilderij dat ik boven heb genoemd, ook enige levende schepsels erin te betrekken.




Het einde van het jaar nadert en dat is voor mij het moment dat ik ga beginnen aan het schilder-stuk dat zal komen te hangen op de Realisten-beurs in Amsterdam in januari. Ik heb gekozen voor een thema dat ik al een tijdje niet meer geschilderd heb: de vogel. In dit geval zal het de roodborst worden. Het schilderij zal vader en zoon heten, waarbij een jonge roodborst, zittend op een kist sinaasappels naar zijn vader kijkt hoe die de broodkuimels pikt op een tafel. Zo’n opzet kan wel dagen duren, omdat je telkens weer schaaft aan de compostitie. Inmiddels ben ik er uit en ben ik afgelopen week begonnen met de opzet op paneel.


Boven: Foto van het materiaal dat ik wil gaan gebruiken voor de compositie. Ik vond het kistje een paar maand geleden bij de Kwantum en die kan nu eindelijk dienst doen. Op het kistje poseert een opgezet vogeltje.

NOVEMBER 2015
Op de ezel  
Het was dit jaar de dertiende keer dat ik deelnam aan de Realistenbeurs in Amsterdam. Elk jaar is dit evenement in januari, waar heel veel mooi realistisch werk tentoon wordt gesteld door verschillende galerieën in Nederland. Ooit begon ik bij galerie Mebius, maar sinds deze er mee ophielden, exposeer ik mijn werk bij bij Galerie Lauswolt. De belangstelling dit jaar was ook weer groot. Zo’n moment van exposeren is altijd een bijzonder moment. Het werk waar je tijden alleen aan hebt gewerkt, wordt in eens zichtbaar voor een groot publiek. Het is dankbaar werk om mensen t laten genieten van het werk wat je maakt.
In het parool van donderdag 21 januari stond een artikel over de realistenbeurs, met een aardige persoonlijke vermelding:

Parool 21 januari
door Kees Keijer
“Sommige schilders kiezen voor oude motieven die teruggrijpen op de zeventiende eeuw, met grachten of fijngepenseelde stillevens, anderen schilderen hedendaagse stedelijke motieven met trams en H&M reclames. Er zijn superrealistische werken bij – Reinout Krajenbrink schildert zulke smakelijke broodjes dat het water je inde mond loopt, maar ook meer impressionistisch of surrealistisch werk.“

Klik hier voor het hele artikel









artikel parool


Vader en zoon  
Wilt u deze kaart graag thuis ontvangen, laat dat dan even via de mail weten, dan stuur ik hem gratis naar u op.








Het schilderij “Vader en zoon” heb ik begin deze maand kun-nen voltooien, zodat het te zien kon zijn op de Realistenbeurs in Amsterdam. Hebt u dit ge-mist dan is er in april wederom een tentoonstelling van figura-tieve kunst in Breda. Houdt de agenda in de gaten. De komen-de periode zal ik me weer wat meer gaan toeleggen op enkele portretopdrachten.



Realistenbeurs  
De komende tijd ga ik weer werken aan een ouderwets bloemstilleven. Weelderig en vol in bloei. Het kost altijd wel enige tijd om zo’n schilderij te voltooien en het zijn zeker niet de makkelijkste onderwerpen om te schilderen vanwege de vergankelijkheid, maar daar ligt dan ook juist de uitdaging.  


Portret

JUNI 2016      


Vernieuwde site

AUGUSTUS 2016

Vorig schilderij

Gegevens schilderij

Titel schilderij

Het volgende project waar ik aan ga beginnen is een klein uitstapje binnen mijn genre. Naast beeldend kunstenaar ben ik ook illustrator en maak soms illustraties voor bedrijven (www.cartoononline.nl). Voor de noordelijke Veiligheidsregio’s heb ik een 3d illutratie gemaakt, waarbij een gebouw op 3 peilers te zien is, die symbool staat voor de Veiligheidsregio Groningen, Friesland en Drenthe. Nu wil men van dit virtuele gebouw ook graag een maquette van een meter hoog hebben. Ik ben daarom de uitdaging aangegaan om deze maquette zelf te gaan bouwen uit hout. De volgende keer meer hierover.

Maquette

De virtuele weergave van het gebouw dat ik zal moeten realiseren in een houten maquette

 

Zo is het makkelijk om een bepaald schilderij terug te vinden of in een bepaald genre te kijken. De zalen zijn ook groter zodat er meer schilderijen te zien zijn. Daarnaast zijn de pagina’s breder geworden, zodat de schilderijen groter te zien zijn. De schilderijen zijn ook in resolutie verhoogd, waardoor ze scherper ogen. De achtergrondverhalen zijn nu niet meer in een klein scrollendtekstvakje te lezen, maar staan nu in zijn geheel onder in de pagina. Het was wel weer een hele klus om al die pagina’s weer te veranderen, maar hopelijk is de site nu weer een heel stuk verbeterd.

Een voorbeeld van de layout van huidige site.

Volgend schilderij

Terug naar de zaal

Achtergrond schilderij



Italiaanse karaf met zilverwerk

DECEMBER 2016


De bouw van maquette

Realisme ‘16 nu For Real


Italiaanse karaf met zilverwerk

Nieuwe schilderijen






Geboorte dochter

Een geweldig wonder dat ons gezin in juni mocht meemaken: de geboorte van onze dochter Esther. Ze werd op op zondag 4 juni geboren en haar volledige naam is Esther Ermaly.

Eind september komt er een exclusieve Artbox van mijn werk uit, uitgegeven door Fransastic. De ArtBox is een zeer stijlvol vormgegeven, handzaam en op maat gemaakte doosje ( afmeting van 24,0 x 17,0 x 2,5 cm  - A5 formaat) voorzien van een 8-tal hoogwaardig gereproduceerde kunstwerken van Nederlandse Kunstenaars, Oude Hollandse Meesters of een Museum Collectie. De samenstelling mijn ArtBox bevat een 8-tal gereproduceerde kunstwerken, welke in full colour, op een zeer hoogwaardig papier zijn gedrukt.De serie ArtBoxes zullen verkrijgbaar zijn bij alle (inter)nationale boekhandels, warenhuizen, musea winkels, deelnemers, websites en relaties van de uitgever Fransastic.


SEPTEMBER 2017

Druiven in een zilveren schaal

30x 30, olieverf op paneel, 2017

Granaatappels

70x 50, olieverf op paneel, 2017

Artbox

De voor- en achterkant van de Artbox. De Artbox is te bestellen op de site www.fransastic.com