Glazen karaf met citroenen

Glazen karaf met zilverwerk / Glass decanter with silverware

Reinout Krajenbrink ©

 

druiven

 

 

Glazen karaf met zilverwerk

 

 

Deze bijzondere karaf kreeg ik onlangs cadeau. Het is een Italiaanse karaf uit de streek Calabrië. Nog niet eerder had ik zo’n exemplaar onder ogen gehad. Het meest in het oog springende is natuurlijk het zilveren halsstuk dat als handvat dient voor de karaf. Naast dat het zilverwerk prachtig gedecoreerd is zorgt de structuur voor een goede greep, die zo voorkomt dat de inhoud niet met te grote scheuten gepaard gaat. De zilveren tuit zorgt er eveneens  voor dat het vloeistof niet te scheutig de fles verlaat. In alle opzichten wil de fles suggereren dat de inhoud kostbaar is. In de fles zit echter niets anders dan olijfolie van de eerste persing. Maar door het met de verpakking zo te presenteren krijgt de inhoud iets koninklijks.  Iets banaals wordt ineens iets bijzonders. De wereld op zijn kop zou je zeggen. De binnenkant van zilveren lepel lijkt dit al te vertellen. In de binnenkant van de lepel is het atelier op de kop weerspiegeld.  Alledaagse of hele banale objecten krijgen ineens iets extra als je ze op een bijzonder manier presenteert. Vanwege de Italiaanse oorsprong van de fles wilde ik ook graag Italiaanse vruchten in het stilleves.  Ik koos daarom ook voor de citroenen. Een vrucht, wiens sap te zuur is om zomaar te drinken. Het viel me op de markt al op dat de flinterdunne papierenomhulsels de citroenen iets extra’s moesten geven. Als het ware een kadootje dat uitgepakt moest worden. Door ook nog eens de citroenen in een prachtige zilveren schaal te leggen, krijgen ze dezelfde waardigheid toebedeeld als de olijfolie in de glazen karaf. Nog een voorbeeld hoe je van iets gewoons iets bijzonders kunt maken. Tenslotte liggen voor op tafel twee knoflookjes, die door hun lichtheid zwaar contrasteren met hun omgeving. De knoflook is misschien wel het object bij uitstek dat door zijn inhoud niet veel waardigheid uitstraald. De geur is vaak ongeliefd en zijn afbladderende schil geeft het voorkomen een slorig uiterlijk. Toch stralen ze door hun lichtheid als het ware van het doek af. Het vormen lichtpunten in en overwegend donkere omgeving. Ze gaan op die manier een mooi spel aan met de lichtpuntjes in het zilverwerk en het wit van de papieren omhulsels. Door de “rijke” omgeving, die nog eens extra geaccentueerd wordt door het zijde met decoraties van gouddraad, worden zelf de onooglijke knoflookjes tot iets hoogs verheven. Een stilleven dus met contrasten. Het is een belangrijk onderdeel in het tot stand komen van een goed schilderij. Contrasten zorgen voor de opbouw van spanning en kunnen op vele manieren tot uiting worden gebracht. Zo besloot ik ook om als tegenhanger van het felle geel van de citroenen, voor het diepblauwe doek te kiezen. De contrastwerking zorgt ervoor dat beide kleuren elkaar versterken. Naast het beschreven inhoudelijk contrast en het kleurencontrast, heeft het schilderij ook een sterk contrast in texturen. Textuur is de benaming voor de aard van het materiaal. Ik koos er voor om veel verschillende texturen te gebruiken en die tegenover elkaar te zetten. Dat zorgt eveneens voor een prettige spanning in de compositie. Vast-vloeibaar( olie in de karaf), hard-zacht (zilver en het papier), grof-verfijnd (hout en het zijde)

 

BACK TO THE HALL

 

 

TERUG NAAR ZAAL

Pagina 318
te koop


Jaartal/Year:
2016

Techniek/Technique:
Olieverf/ Oil

Afmeting/Size:
70 x 46

-Beschikbaar-

-Available-