Martine alla waterhouse
verwachting

Lieneke

Reinout Krajenbrink ©

 

                         Binnenkomst

Het schilderij Binnenkomst is een in opdracht geschilderd schilderij. We zien hier een vrouw (Lieneke van Amerongen) die naar het lijkt, gasten verwacht, aangezien ze thee is aan het inschenken voor drie personen. Het aantal genodigden wordt verraden door de drie kopjes op de tafel en de drie afgesneden plakken van de ontbijtkoek.  Lienekes houding is naar de kijker gericht en maakt deze dan ook deelgenoot van het moment.  Dat moment is dat ze even uit haar concentratie van het inschenken lijkt geraakt door de vroege binnenkomst van haar gasten. Ze houdt de zilveren theepot even in en is zichtbaar blij met de binnenkomst. Om haar blikveld iets meer accent te geven heb ik de ruimte links van haar wat open gehouden. Zo gaat de aandacht nog meer naar de richting van waaruit de personen binnenkomen.  Dit is wat het schilderij ons in eerste instantie slechts  laat zien. Maar daar is het verhaal nog niet mee af. Ons,  als toeschouwer wordt wel degelijk verteld wie de graag geziene gasten van dit schilderij zijn. In de weerspiegeling van de zilveren theepot zien we namelijk de gezichten van drie binnenstormende kinderen. Het gaat hier om de kleinkinderen van Lieneke en om hun identiteit nog iets meer vorm te geven zijn hun afzonderlijke sterrenbeelden, Steenbok, Maagd en Vissen op de drie kopjes weergegeven.   

Ik vond het leuk om in de compositie de spanning op te roepen tussen twee gebeurtenissen die plaats vinden, namelijk het intieme moment van theeschenken en het uitbundige moment van het binnenkomen van de kinderen. De zwaarte van de compositie ligt eigenlijk in het rechter gedeelte, waar de theekopjes staan. Hier vindt het zichtbare gebeuren plaats, het inschenken van de thee.  De ruimte beslaat misschien maar een derde van het schilderij, maar haar lichaamshouding en de theepot  zijn naar deze kant gericht. In deze kleine ruimte rechts zijn ook de meeste details waarneembaar, waardoor de aandacht eigenlijk optisch hier zou moeten liggen. Compositorisch zou het schilderij  dus in disbalans zijn, maar door haar blik naar links wordt onze blik automatisch daar ook naar toe geleid en lijkt de compositie weer in evenwicht getrokken te worden.

 



Jaartal/Year:
2014

Techniek/Technique:
Olieverf/ Oil

Afmeting/Size:
60 x 50

BACK TO THE HALL

 

 

TERUG NAAR ZAAL

Pagina 316
mensen