verboden vrucht
beschermende wijsheid

Paastijd



Jaartal:
2004

Techniek:
Olieverf op paneel

Afmeting:
23 x 23


Reinout Krajenbrink ©

 

                                PAASTIJD

 

 

Dit kleine stilleventje getiteld "Paastijd" laat een duidelijk voorjaarstafereel  zien. In de periode van Pasen schieten de voorjaars-bloemen uit de grond en beginnen de vogels aan het bouwen van hun nesten waarin ze straks hun eieren gaan leggen. In dit paas-miniatuur zien we ook enkele van deze voor-jaarsymbolen vertegenwoordigt; een paars viooltje in een vaasje, witte duiveneitjes en een soort vogelnestje.

De voorwerpen ogen niet robuust, maar zijn erg klein en kwetsbaar afgebeeld, eenzelfde hoedanigheid waarin de ontluikende natuur zich in het beginnend voorjaar ook manifes-teert. De beschrijving zou hier ongeveer ophouden ware het niet dat de schilder het miniatuurtje "Paastijd" heeft genoemd.

Pasen is de tijd waarin het lijden, sterven en de opstanding van Christus wordt her-dacht. Wie goed kijkt zal deze drie aspecten terug kunnen vinden in deze afbeelding.

     Om te beginnen met het lijden; we zien geheel rechts het ogenschijnlijke vogelnestje, maar dichterbij bekeken zijn puntige doornen zichtbaar. Geen vogel zou een nest bouwen, waaraan zijn jongen zich zouden kunnen bezeren. Het is dan ook geen nest, maar een doornenkroon, verwijzend naar de krans van doornen die Jezus bij zijn kruisiging op het hoofd werd gezet.

  De kruisiging en het sterven vinden we terug in het kruisteken dat we meerdere malen terug kunnen vinden in dit stilleven.  Niet alleen is het kruis zichtbaar op het tafelkleed, maar ook in de glans op het glazen vaasje.

De kruizen op het tafelkleed zijn afgebeeld binnen de contouren van een doodskist. In twee gescheiden banen vinden we dan 2x drie van deze graftekens, omhooglopend naar het flesje toe. Het symboliseert de drie dagen van Jezus in het dodenrijk. Ook het gesloten blikken doosje verwijst naar die tijdelijke opsluiting in het dodenrijk, op z'n kop weerspiegeld in het glazen flesje is het alsof het zich bevindt in de onderwereld.

     Tenslotte worden nog eenmaal deze drie dagen van "opsluiting" gesymboliseerd door de drie eitjes op rij, die net zoals het goud-kleurige doosje en de kruistekens ook eindi-gen bij het flesje met dat ene viooltje erin.

Bij dat derde en meest linkse eitje aan de voet van het flesje ontstaat een barst in de schaal, wat duidt op de opstanding. Want op de derde dag staat Jezus weer op uit het graf,

het wordt gesymboliseerd door het viooltje, symbool van nederigheid, dat opbloeit uit het vaasje. Het is er maar één, want dit is het getal van de Schepper, het begin. Het flesje staat ook in het centrum en vormt daarbij het opval-lendste en belangrijkste object in dit stilleven.

 

overzicht stillevens