viool op bijbel
knoflookje

Ruwe bolsters



Jaartal:
2011

Techniek:
Olieverf op paneel

Afmeting:
80 x 65


Reinout Krajenbrink ©

 

                     RUWE BOLSTERS                    

 

Ik schilder graag kastanjes vanwege die prachtige donkerrode kleuren. Het liefst in combinatie met hun groene stekelige omhulsel, die van binnen gevoerd lijkt met zacht wit fluweel. Dit alles om de jonge pit van de kastanjeboom zoveel mogelijk te beschermen.

De natuur vormt soms opvallende overeenkomsten met het menselijk leven, dacht ik bij mijzelf toen ik onder zo’n kastanjeboom stond en enkele halfopen bolsters van dicht bij bekeek. Net zoals een kastanje opgroeit in de zachte mond van de bolster en beschermd wordt door de stekels, zo geniet een kind bescherming van zijn ouders. Toch zullen ze ooit op eigen benen moeten staan en zullen de ouders hun kind los moeten laten. De groene bolster zal, eenmaal op de grond gevallen, openbarsten of wanneer ze nog in tact gebleven zijn gauw verschrompelen zodat de kastanje alsnog vrucht kan vatten in de aarde. Dat dit proces snel verloopt heb ik wel gemerkt toen ik enkele kastanjes meenam naar het atelier. Als iets tijdelijk is dan is dat misschien wel de kastanje maar meer nog de bolster. Die verschrompeld en verkleurd waar je bij staat. Kortom het doet me heel erg denken aan hoe een kind op de wereld komt, ouderlijke bescherming ontvangt, maar de tijdigheid van de jeugd zal moeten accepteren om uiteindelijk te kunnen uitgroeien tot een grote boom. Daarom besloot ik een compositie te maken van deze kastanjes, die een metafoor is op onze jeugd. Ik koos voor een driehoekscompositie in een rustige blauwgetinte omgeving. Een houten mandje met hengsel staat op de achtergrond en is gevuld met gesloten bolsters. Er voor staat een tinnen schaal waarop meer de uitgekomen kastanjes te zien zijn. En er liggen enkele exemplaren rond de schaal met in het midden drie eikels.

Onze jeugd en het losmakingproces van ouder en kind, vertoont dus in zekere zin een duidelijke overeenkomst met de kastanje die loskomt uit zijn omhulsel. Dat loslaten kan op verschillende manieren gebeuren of zelfs helemaal niet gebeuren. Dat symboliseert namelijk de houten mand op de achtergrond. De mand heeft in de traditionele symboliek de betekenis van het beschermende moederlichaam gekregen. Zijn omsluitende vorm heeft daartoe bijgedragen. Het hengsel accentueert dat nog eens extra omdat het visueel de bovenkant afsluit. In mand liggen allemaal nog gesloten bolsters echter ze zijn meer verbruind dan de exemplaren die liggen op de schaal. Met andere woorden, ze hadden misschien er al lang uit moeten zijn, maar de de ouderlijke bescherming laat dat niet toe. De schaal daarentegen heeft een veel meer open karakter. Daar kun je ook makkelijker vanaf rollen en de kastanjes lijken hier dan ook meer tot ontwikkeling gekomen. Sommigen geheel geopend anderen nog wat gesloten of geheel gesloten. De bolsters hebben ook nog wat frisser groen en hier lijkt het symbolisch gezien dan ook meer op een eigen keuze of ze in de dop blijven zitten of eruit willen komen. De kastanjes die op de tafel zijn gerold laten zien hoe de band kan zijn van een met zijn ouders. Moet hij het delen met iemand anders? Zoals de bolster met daarin twee kastanjes. Zijn de ouders beschermend maar durven ze hun kind wel lost te laten, gesymboliseerd door de meest linkse kastanje die zit in een zeer gestekelde maar ruimzittende bolster. Of gaat het juist om het tegenovergestelde waarin de rol van ouders maar klein is en niet echt beschermend zoals de grootste kastanje laat zien, die zit in een te krappe bolster met maar weinig stekels. Zo is ieder kind op zijn eigen manier op weg om uiteindelijk die grote boom te worden.  Niet de kastanjeboom maar de eik is het ultieme symbool van het leven, al in de Germaanse tijd stond deze boom voor kracht en het leven. De drie eikels in het midden vertegenwoordigen deze boom en symboliseren dus het verdere leven. Het zijn er drie, omdat dit het getal is van het totale. Begin, midden, eind. Geboorte, leven en dood. Verleden, heden, toekomst. Ze wijzen alle drie een andere kant op, omdat ieder mens ooit wel eens op een driesprong van het leven zal komen te staan om te besluiten welke kant op te gaan.

 

 

 

overzicht stillevens