trouw
verboden vrucht

Van Kerst naar Pasen



Jaartal:
2004

Techniek:
Olieverf op paneel

Afmeting:
65 x 36


Reinout Krajenbrink ©

 

                       VAN KERST NAAR PASEN

 

 

Weerspiegeling en spiegelende vormen zijn elementen die vaak terugkomen in het werk van Reinout. Het verruimt als het ware de blik van de toeschouwer die niet alleen het stilleven te zien krijgt, maar ook enigszins de omgeving waarin het geschilderd is. Bijna altijd zien we de schilder kijkend vanachter zijn ezel. Ditmaal twee keer uitgevoerd, namelijk in het zilveren kannetje en een keer

in de wijnfles. "Van Kerst naar Pasen" is een schilderij dat koppelt het geboorteverhaal van Christus aan het lijdensverhaal. Niet vreemd dat Reinout dit stilleven schilderde tijdens Kerst 2004. Hij maakt gebruik van o.a. bekende kerstsymbolen, zoals de hulst en zilverwerk, beide symbool voor hoop. Maar ook het ei is een symbool dat hij gebruikt als verwijzing naar de geboorte van Christus. Zo zien we drie eieren liggen op een zilveren schaal en één ei ligt eenzaam erbuiten, letterlijk is het links laten liggen. Dat ene uitgesloten ei slaat op de manier waarop Christus ter wereld kwam, buitengesloten, verlaten en ver van huis geboren in een arme stal.

Daarnaast kennen we het ei beter als symbool voor Pasen: als vervolg op dat ene ei zien we nu drie eieren liggend op een schaal. Maar ook met Pasen hebben we wederom met een geboorte te maken, de zogenaamde wedergeboorte. Christus staat namelijk na drie dagen op uit de dood, vandaar het getal drie waarmee de eieren op de schaal vertegenwoordigd zijn.

Wie het passieverhaal kent zal weten dat de avond voor Goede Vrijdag begon met de avondmaalviering van Christus met zijn discipelen. Als nagedachtenis van zijn lijden en sterven gebruikt Christus hiervoor het gebroken brood (zijn lichaam)en de wijn (zijn bloed).

Beide elementen zien we in dit stilleven terug: het krentenbrood rechts en de zwarte wijnfles in het midden.Na de avondmaalviering met zijn discipelen volgt de lijdensgeschiedenis: de bespotting, marteling en uiteindelijk het sterven aan het kruis, dit moest allemaal gebeuren, omdat Zijn Vader de mensheid zozeer lief had, dat Hij zijn Zoon voor de zonden van de mensheid opofferde. De rozenbottel is het symbool van die vergaande liefde (voor de mensheid). De roos, bekend als symbool van de liefde, is nog maar een voorstadium voor de bottel die daaruit voortkomt.  Vanuit de fles met wijn (het bloed) zien we de takken met rozenbottels verschijnen. De rozenbottels delen de fles met enkele takken hulst, die naast de betekenis van kerst-versiering dus ook een Paassymbool zijn. De bladen van de hulst zijn namelijk puntig en verwijzen naar de doornenkroon die Christus op zijn hoofd geslagen kreeg. De bloedige lijdensgeschiedenis eindigt aan het kruis. In dit schilderij zien we het bekende kruissymbool in het kantwerk van het tafelkleed. Aan de voet van het kruis liggen opnieuw enkele rozenbottels, wat nogmaals een verwijzing is dat de liefde van God ten grondslag ligt aan de kruisiging van Christus. Uiteindelijk zien we één van de armen van het kruis uitkomen bij de schaal met eieren, wat zoals al eerder verteld slaat op de wederopstanding uit de dood van Christus.

overzicht stillevens