Weg van verbondenheid



Jaartal:
2015

Techniek:
Olieverf op paneel

Afmeting:
65 x 75


Reinout Krajenbrink ©

 

                      Weg van verbondenheid

 

Op dit stilleven zien we een rode Chinese kast met daarop een rijzige tinnen kan met duidelijke de tekenen van de tijd in zich. Het rood van de tafel reflecteert als een rode gloed aan de onderkant van het tin. De kan is omringd door vruchten die het stilleven kleur en levendigheid geven. Een wit tafel laken aan de rechter kant leidt de toeschouwer als het ware de voorstelling in.  Samen met het oud Romeinse glas vormt het geheel een driehoekscompositie die rust en evenwicht uitstraalt.  Het enige echte levendige wezen is een zweefvlieg die geland is op een schijfje mandarijn.

 

In diepere zin beeldt dit stilleven de verbondenheid uit tussen twee geliefden. Twee personen die elkaar hebben gekozen voor het leven. Door middel van symboliek van de voorwerpen wordt dit iefdesverhaal uitgebeeld. De basis waarop de voorwerpen staan, zijn de kast en het doek, zij symboliseren het huwelijk. Het witte doek, staat voor zuiverheid en kuisheid. Het is de kleur en van dezelfde betekenis als het kleed van de bruid. Een andere metafoor voor het huwelijk is de sleutel van de rode kast. Rood is de kleur van de liefde en de sleutelpin is datgene wat de twee rode deuren met elkaar verbindt.

 

De voorwerpen op de kast vertellen iets over de weg die je als geliefden bewandelt. Laten we beginnen met de tinnen kan. De kan heeft in de traditionele symboliek als metafoor oa verbondenheid gekregen, omdat het een object is dat drank bevat, waar men gezamenlijk uit drinkt en zo verbondenheid schept. De eikel, het symbool van leven, vinden we in tweevoud op het handvat en laat zien dat het om de verbondenheid tussen twee personen gaat. De ringen om de hals zijn als een trouwring die door hun ronde vorm geen begin en einde kennen. Het is het symbool van trouw tot in de oneindigheid. Dat het levenspad niet altijd smetteloos verloopt vertellen de butsten op de buik van de kan. Echter hier reflecteert ook het rood van de tafel, de kleur van de liefde. Het symboliseert de telkens oplaaiende hartstocht voor elkaar.

 

Het stilleven wordt eigenlijk door de kan opgedeeld in twee gedeelten. Het linker gedeelte staat voor de jonge jaren en het rechter gedeelte voor de rijpere jaren. Het linker gedeelte is in die zin het meest dynamische gedeelte van het schilderij. Er zitten veel sierappeltjes in het heldere glas en daarvoor staat  een schaal met verse mandarijnen waarop het spotlicht gericht staat. Zoals de eerste jonge jaren zich meestal kenmerken door veel dynamiek, zo is hier ook in de compositie mee rekening gehouden.  De zweefvlieg op de mandarijn is een knipoog naar Peters arbeidzaam leven bij de luchtmacht.

 

Met het slijten van de jaren kom je toch vaak in een rustiger vaarwater terecht. Dit brengt ons bij het rechter gedeelte. Het glas is niet meer zo helder als aan de linkerkant, maar de verwering van het glas met al zijn schakeringen maakt het oppervlak wel rijker en mooier om naar te kijken. Zilveren en gouden banen lijken zich over het geoxideerde glas te begeven. De ronde ring om de hals is weliswaar wat verweerd maar niet gebroken. Er liggen niet meer een hoeveelheid van vruchten in dit gedeelte, maar het is rustiger geworden. Meer sereen. Op de voorgrond liggen nog wel twee appeltjes: Eeuwig met elkaar verbonden.

 

Pagina 275
Ichtus
overzicht stillevens