Betrapt koolmeesje/Caught great tit
Reinout Krajenbrink ©
BETRAPT KOOLMEESJE
Levende dieren komen niet zo vaak voor in het stillevengenre. Het stilleven (ook wel "natura morte", de dode natuur genoemd) heet niet voor niets zo, het laat doorgaans verstilde composities zien. Daarom zijn dode beesten ook veel vaker een geschilderd object dan levende dieren, afgezien van de praktische kant. In Reinouts werk zien we ook maar sporadisch levende wezens verschijnen. In het bloemstuk Carpe Diem zien we voor het eerst vlinders over het paneel heen vliegen.
Reinout gaat nu een stap verder en schildert hier een koolmeesje in een centrale
rol. Op een tafel staat een tinnen bord met stukken brood. In de rechterbovenhoek
zien we een gedeelte van een openstaand raam, wat verraad dat het tafereel bij een
open venster staat. Een alert koolmeesje heeft het broodstilleven ontdekt en is naar
binnengevlogen. Het heeft zich al tegoed gedaan aan een stuk brood en kijkt als het
ware enigszins betrapt naar de toeschouwer. Meestal zien we het koolmeesje, maar
als een klein vogeltje in onze tuinen. Het gele borstje en de zwarte kop verraadden
dat het dan om een koolmeesje gaat, maar verdere details van dit vogeltje blijven
toch meestal in het ongewis. Nu is dat anders en staan we letterlijk oog in oog met
elkaar en zien we in detail elk veertje geschilderd. De dunne zwarte streep over
de gele borst van de mees vertelt dat het hier gaat om een vrouwtjesmees, aangezien
mannelijke koolmezen een brede zwarte streep over de borst hebben lopen. Het moment
van betrapt-
BACK TO THE HALL
TERUG NAAR ZAAL
