Dagboek van Irene / Diary of Irene

Reinout Krajenbrink ©

 

             Het dagboek van Irene

 

Dit schilderij is geschilderd in dezelfde tonaliteit als het schilderij “Verwachting” .Ook een figuurstuk met de mens als middelpunt. De kleurtonen in het schilderij  zijn heel ingetogen gehouden zodat de aandacht geheel  op het gezicht van de vrouw valt schrijvende in haar dagboek. Dit is een groot verschil met het kleurgebruik in mijn stillevens waarin ik voor een intensiever kleurenpalet kies. In stillevencomposities kies ik namelijk meer voor een breder onderwerp en meerdere aandachtspunten, wat weer invloed heeft op het  kleurgebruik. Hier speelt wellicht het kleurcontrast dus een ondergeschikte rol, het licht-donkercontrast is daarentegen wel sterk aanwezig. Ik heb gekozen voor  een klassieke belichting waarbij een sterke lichtbron voor veel schaduwpartijen zorgt en accenten legt waarop hij schijnt.  Het lichtste gedeelte is de blik van de vrouw en de schrijvende handen, de rest daarom heen is vrij donker gehouden. De voorstelling laat een vrouw zien die aan het eind van de dag, gezien haar avondkleding, in een stoel is verzonken. Haar blik is geconcentreerd en aandachtig schrijft ze de gebeurtenissen van de dag op  in haar boek. Haar benen zijn  op getrokken en het dagboek is wat van de kijker afgewend, om de intimiteit te benadrukken. Alleen de blik op het gezicht kan misschien verraden wat er in het dagboek opgeschreven wordt. Een ander thema wat ik vaak gebruik in mijn schilderijen is ‘de tijd’. Tijd is datgene wat dingen laat gebeuren, het verleden, heden, toekomst. Tijd veranderd, tijd verouderd. En die veroudering of ook wel vergankelijkheid is voor veel stillevenschilders een centraal thema. Zij willen de schoonheid van dingen laten zien, maar ook wijzen op de vergankelijkheid ervan, met als doel alert te zijn op de mooiheid om ons heen. Ook in dit schilderij heb ik dus het thema ‘tijd’ willen gebruiken met als onderwerp het dagboek. Voor je het weet is het heden alweer verleden en zijn de gebeurtenissen van vandaag alweer geschiedenis en opgeschreven in ons dagboek. Haar nog jonge lichaam, gehuld in een rimpelig omslagdoek laat ons het heden zien. De potlood in haar rechterhand schrijft het verleden op en de horloge om haar linkerpols is een symbool van tijd, waarmee gezegd wordt dat de tijd voor niemand stil staat.

 

goudse leeskring
Karlien


Jaartal/Year:
2012

Techniek/Technique:
Olieverf/ Oil

Afmeting/Size:
54 x 68

BACK TO THE HALL

 

 

TERUG NAAR ZAAL

Pagina 316
mensen