GIFFLESJE VAN CLEOPATRA
Wel vaker komen thema's uit de klassieke oudheid terug in het werk van Reinout Krajenbrink.
Mythologie en kunstuitingen uit deze oude tijd weten hem nog altijd te inspireren
tot nieuwe ideeën. Nog steeds zien we af en toe in het huidige werk invloe-den terug
van zijn tijd in Italië. Een tijd, waar hij in aanraking kwam met het werk van klassieke
meesters en vele facetten van het oude Rome.
n zijn jeugdjaren was het eerder de mys-tiek van de oude Egyptenaren die zijn belangstelling
genoot, zo leerde hij het Egyptische hiërogliefenschrift een beetje begrijpen en
sprak de mystiek van de piramiden en de oude Egyptenaren hem bijzonder aan."Het gifflesje
van Cleopatra" mag dan ook rustig een verwezenlijkt product van deze tijdsperiode
genoemd worden.Het schilderijtje toont een elegant flesje van Romeins glas. In de
loop van de tijd heeft zuurstof ervoor gezorgd dat het glas oxideerde, waardoor er
een prachtige schakering van kleuren op het oppervlak ontstond. Op de voorgrond licht
een tak van de Salomonszegel, waarvan de vruchten redelijk giftig zijn. Dit alles
staat op een marmeren sokkel met rechtsonder een uitgehouwen naam in hiërogliefenschrift.
Een Romeins flesje in bezit van de Egyp-tische heerseres Cleopatra. Ongetwijfeld
een cadeau geweest van één van haar Ro-meinse minnaars. Gedreven door macht- en eerzucht
wist de mooie Cleopatra veel invloed te verwerven. Uiteindelijk beroofde ze zichzelf
op 38 jarige leeftijd van het leven op een zelfde manier waarop ze vele tegenstanders
uitde weg liet ruimen: door vergiftiging. De giftige Salomonszegel is zonder meer
een verwijzing hiernaar.
Cleopatra is in onze tijd het zinnebeeld van vrouwelijke kracht geworden, ook dit
schilderijtje lijkt hiernaar te refereren. De overwegend blauwe kleur slaat terug
op het vrouwelijke (tegenover rood, wat voor vuur en "het mannelijke" staat). Naast
de kleur blauw is ook de fles een vrouwelijk symbool, door zijn vorm staat het voor
de baarmoeder, het principe van bevatten en omsluiten.
Om tenslotte te weten te komen wat er in het hiërogliefenschrift staat moeten we
ieder afzonderlijk beeldteken bekijken. Van onder naar boven valt dan letterlijk
te lezen:
K L I OE P A T R A.