Met moderne middelen kunnen we tegenwoordig heel mooi reconstructies of werkprocessen weergeven. Zo is het maken van digitale 3d-modellen  iets waar ik me als kunstenaar graag mee bezig houd. Voor mijn boek: De Kroniek van Godlinze, maakte ik meerdere 3d modellen op de computer en kon zo een reconstructiefilm maken van Godlinze uit het verleden. De timelapp is een ander hulpmiddel om het schilderproces, wat meestal weken duurt, voor een toeschouwer versnelt weer te geven. Een camera neemt dan om de 2 seconden een foto van het schilderproces en plakt die foto’s aan het eind van een sessie aan elkaar, waardoor er een versnelde film ontstaat.















Het schilderproces van Elize


Het schilderen van het portret is een genre waarin ik me het afgelopen jaar fors in verdiept heb. Ik zie het als een verdieping in mijn kunstenaarschap waarin ik me de laatste jaren vooral toegelegd heb op het stilleven. Lang was het portret iets wat zo ver van mij afstond dat ik hier nooit aan begonnen ben. In het stilleven kon ik heel veel van mezelf kwijt waardoor er even geen ruimte was voor andere disciplines. Door deelname aan Sterren op het doek en daarop volgende portretopdrachten begaf ik me steeds meer op dit nieuwe pad. Het werken met levende onderwerpen bleek een mooie tegenhanger te zijn van het stilleven. Mijn worsteling was met name de verfbehandeling op het doek. Bij het stilleven was ik gewend om het verstilde onderwerp met de fijnste penselen in detail vast te leggen. Bij het portret dien je echter levendigheid in je onderwerp te brengen door de verf er spontaner op aan te brengen en meer aan het toeval over te laten. Ook hoef je niet alles, zoals bijvoorbeeld de kleding, tot in de fijnste details uit te werken. Zou ik een portret schilderen zoals ik een appel op een schaal schilder, dan zou het portret enigszins “doodslaan”. De grootste uitdaging voor mij ligt er dus in om de controle in het schilderen wat uit handen te geven.





Boven: Met behulp van het 3D programma Google sketschup is deze “artist-impression”gemaakt van Godlinze anno 1500.

Time lapp

APRIL 2020      

Bouw atelier

In de zomer van 2019 besloten we 3 maanden te wonen in ons vakantiehuis. Er ontbrak daar echter nog atelierruimte waar ik in de toekomst zou kunnen schilderen. Vooral in de zomer is het vakantiehuis in het park van Groningen een prachtige plek om te werken en te verblijven. Het ligt buiten de drukte van de stad en de natuur biedt rust en inspiratie. Echter dat betekende dat er eerst een atelier aan het huis gebouwd zou moeten worden. In juli van dat jaar werd de fundering gestort en eind augustus was het atelier klaar. Hieronder volgen enkele foto’s van het bouwproces:

Boven: De verschillende bouwstadia van het atelier, die in de hete zomer van 2019 werd gebouwd.



AUGUSTUS 2020      
Bloemstillevens
Pioenen
Een andere prachtige bloem vind ik altijd de pioenroos. In de schilderkunst een veelgeschilderde bloem, die vanwege zijn complextiteit een interessant schilderobject vormt. In tegenstelling tot het bovenbeschreven schilderij koos ik in dit stilleven voor meer intimiteit. 5 sneeuwwitte pioenrozen, ieder een eigen kant opkijkend, maar wel ontspringend uit dezelfde vaas. De eitjes symboliseren het nieuwe leven. Eerst nog in het nest, later in een uitgekomen stadium buiten het nest. De verschillende fases van de uitbottende pioenen staat voor de groei naar volwassenheid.
Voor ik tot zo’n compositie kom ben ik dagen bezig met het verzamelen van objecten, schuiven in de compositie, finetunen en soms ook weer helemaal overnieuw beginnen. Ik vind het bijna één van de moeilijkste facetten van het kunstenaars-vak: De compositie.













Bloemstilleven, olieverf op paneel












OKTOBER 2020      
Kalender
Links: De twee edities van de Japanse kalender.