zangles
vrije vogel

Een doorn in het vlees/A thorn in the flesh

Reinout Krajenbrink ©

 

                    EEN DOORN IN HET VLEES

 

 

Op dit schilderij zien we een roodborstje dat via een open raam naar binnen is gevlogen. Vermoedelijk omdat zijn blik gevallen is op het felle rood van de frambozen die uit het mandje zijn gerold. Waarom het mandje is omgevallen is in eerste instantie niet geheel duidelijk. Wie weet is het een menselijke hand geweest die vluchtig vanuit het open raam geprobeerd heeft enkele vruchten te bemachtigen of was het gewoon het uitgeklapte raam dat door de wind het mandje heeft omgegooid. In ieder geval heeft Reinout weer eens een schilderijtje gemaakt waar heel duidelijk de nadruk is gelegd op de details. Het specifieke karakter van de framboos: sappig van binnen, donzig van buiten is zorgvuldig weergegeven.  Ook de kleine veertjes en de fonkelende blik van het roodborstje zijn met veel zorg geschilderd. Hoewel de borst van dit vogeltje eerder oranje dan rood is, heeft hij toch de naam roodborst gekregen.

De zo kenmerkende rode borst heeft er voor gezorgd dat dit vogeltje veel besproken en bezongen is in liedjes, sagen en legenden en nu dus ook door Reinout geschilderd. Naar aanleiding van één zo'n legende liet Reinout zich inspireren voor dit schilderijtje.

Er bestaat de legende dat de roodborst zijn rode vlek gekregen van de stervende Christus.

Toen Christus aan het kruis hing, werd Zijn pijn nog eens extra verhoogd door een venijnige doorn in zijn doornkroon.Niet dat de andere stekels niet pijnlijk waren, maar deze stak net vlakbij zijn oog. Het roodborstje, nieuwsgierig als altijd, zat op het kruis en had het opgemerkt. Met zijn sterke snaveltje brak het de stekel af en trok hem heel voorzichtig uit de wond. Daarbij viel er een druppel bloed op zijn borst en werden zijn pluimpjes rood gekleurd. Jezus zag dit en sprak: "Aan deze druppel bloed zal men voortaan herkennen dat jij mijn lijden hebt verzacht."

Met deze legende in ons hoofd kunnen we wat anders naar dit schilderij gaan kijken. Opmerkelijk is nu ook dat de roodborst niet van de frambozen eet maar een doorntak probeert te verwijderen dat vastzit aan het mandje. Een andere doorntak ligt nog half in het mandje en steekt met één van zijn stekels in het vruchtvlees van enkele frambozen. Onherroepelijk een verwijzing naar de hiervoor beschreven legende. Nu opeens wordt ook duidelijk waarom Reinout het mandje heeft laten omvallen en geschilderd heeft vanuit dit perspectief: de binnenkant van het mandje is bekleed met plastic en we zien alleen nog maar de gevlochten rand die hier de vorm heeft van een krans. Het symboliseert de doornkroon van Christus. De frambozen lijken nu opeens ook niet meer toevallig te liggen; een kruissymbool is zichtbaar als je de vier meest linkse frambozen wegdenkt. Zo heeft dit schilderijtje toch een onverwachtse diepgang gekregen. Iets wat we echter wel vaker kunnen aantreffen in het werk van Reinout en daarom misschien ook weer niet zo onverwacht.

 

BACK TO THE HALL

 

 

TERUG NAAR ZAAL

Pagina 314
dieren


Jaartal/Year:
2007

Techniek/Technique:
Olieverf/ Oil

Afmeting/Size:
40 x 33