
Albasten kruikje van Maria/ Alabaster jar of Mary
Reinout Krajenbrink ©
HET ALBASTEN KRUIKJE VAN MARIA
Op dit schilderij met de nogal merkwaardige titel: "Het albasten kruikje van Maria", treffen we een compositie aan die misschien in eerste instantie overkomt als een normaal stilleven. We zien een stenen schaal op een marmeren tafel en deze is gevuld met een tros groengele druiven. Daarnaast staat een leeg albasten kruikje vergezeld van wat eieren. Eén ervan is opengebroken. Zoals gezegd een normaal ogend tafereel, echter de frontale kijkhoogte en de manier waarop het licht de objecten "bestrijkt" doet vermoeden dat er toch meer gaande is. Door het lage perspectief is de ooghoogte precies gelijk aan het stilleven. De toeschouwer kijkt niet op de compositie neer, maar wordt frontaal met het beeld geconfronteerd. Hij/zij kan er met andere woorden niet om heen. Een tweede confrontatie van het beeld met de kijker is het rechts invallende licht. Dit heldere strijklicht, belicht zowel de transparante druiven, als het albasten kruikje en doet de voorwerpen fel afsteken tegen de donkere achtergrond. De objecten staan als het ware in de spotlight, wat suggereert dat ze iets zinnigs te melden hebben. De vraag rijst wat dit stilleven wil zeggen...
Het begon allemaal toen ik op een gegeven moment dit albasten kruikje onder ogen kreeg. Het decoratieve minerale gesteente met de eigenschap dat het lichtdoorlatend is, had direct mijn aandacht gegrepen. De affectie voor een bepaald object, leidt bij mij dan ook vaak tot een idee voor een nieuw schilderij. Ik wilde dus meer weten over dit bijzondere materiaal. Albast blijkt een monomineraal gesteente, dat gevonden werd in de omgeving van de Egyptische stad Alabastrum. Men denkt dat de naam daar ook van afgeleid is, ook al zijn de meningen hierover verdeeld. Een andere reden die wordt gegeven over de herkomst van de naam is het Griekse woord Labas. Dit was de benaming voor de bijzondere vorm van de toen vervaardigde zalfkruikjes, die geen oren hadden, lang en smal waren en naar boven toe nauwer werden. Deze albasten zalfkruikjes waren vaak gevuld met de kostbare nardusmirre, een geurende olie die voor allerlei doeleinden gebruikt werd. De hals van de kruik was daarom ook zo nauw, omdat de kostbare nardus er op deze manier niet te overvloedig uitkwam.
Nardus werd gebruikt voor het besprenkelen van het huwelijksbed, het parfumeren van
kleding, als heilige zalfolie of voor het balsemen van pasgestorvenen. Als we de
geschiedenis induiken komen we de albasten kruik o.a. tegen in het bijbelboek van
Marcus: het is vlak voor Pasen en Chris-
"En toen Hij te Bethanie was in het huis van Simon de melaatse, kwam, terwijl Hij aan tafel aanlag, een vrouw (Maria) met een albasten kruik vol echte, kostbare nardusmirre. En zij brak de albasten kruik en goot de mirre over zijn hoofd." (citaat Marcus 14: 3)
Mirre is o.a. het symbool van het lijden en sterven, in die tijd werden zoals eerder
ge-
De vergankelijkheid: Alle voorwerpen op het paneel laten verschijnselen zien van de tand des tijds, wat aanduidt dat niets hier op deze aarde behouden is voor de eeuwigheid. Dat is bijvoorbeeld zichtbaar in het blad aan de wijnrank, misschien een paar weken terug uit zijn knop ontsproten, het vertoont nu al de tekenen van afsterving. Maar ook de druiven lijken flink gerijpt door de felle zon (de druiventros, in die tijd en nu nog steeds het teken van het bloed, denk maar aan de wijn tijdens het heilig avondmaal, dat het vergoten bloed van Christus symboliseert). Als je kijkt naar het stenen bord, ooit eens een prachtig glimmend geglazuurd exemplaar, het vertoont aan de randen de tekenen van de aftakeling. Natuurlijk zijn er ook materialen die een duurzaam karakter hebben, zoals het marmer dat er voor tienduizenden jaren terug al was. Maar ook hier zijn de barsten aan de rand zichtbaar.
Echter dat de vergankelijkheid niet per defenitie lijdt tot de eeuwige slaap symboliseert het gebroken ei. Hierbij kom ik dan bij het tweede element: De wedergeboorte: Wanneer je de symboliek van het ei in de geschiedenis bekijkt, symboliseert het meestal de vruchtbaarheid, in de christelijke visie staat het daarentegen voor de maagdelijke geboorte en wederopstanding.
We zien op het schilderij geheel rechts drie gave eieren, twee witte en een lichtbruine.
Meer in het midden zien we een vierde ei, ook lichtbruin van kleur, die opengebroken
is. Ik zal proberen uit te leggen welke relatie het gebroken ei heeft met het nog
gave lichtbruine ei en de betekenis van het aantal eieren wat de toeschouwer ziet.
Hiervoor keer ik weer terug naar het paasverhaal. Als Christus aan het kruis gestorven
is, volgt de begrafenis en wordt Hij in een spelonk gelegd, die met een grote steen
afgesloten wordt. Drie dagen lang zal Hij verkeren in het dodenrijk, totdat Hij dus
op de derde dag uit de dood opstaat. De drie nog gave eieren symboliseren de drie
dagen van "opsluiting"in het dodenrijk. De eieren liggen gegroepeerd bij elkaar,
maar wel van voren naar achteren gerangschikt, zodat de chronologie van de drie dagen
uitgebeeld wordt. Het derde ei is dan ook in tegenstelling tot de eerste twee, lichtbruin
van kleur. Niet zonder reden zal blijken. Het is een verwijzing naar het opengebroken
ei dat ook diezelfde lichtbruine kleur heeft. Hier lijkt de chronologie van de tijd
elkaar even te overlappen, want het lijkt te gaan om hetzelf-
Het ei is op zich een heel begrijpelijk symbool voor de wedergeboorte, het is namelijk
de oorsprong van nieuw leven, maar dat de veer ook voor wederopstanding staat is
wat minder begrijpelijk maar wel degelijk waar. J.C.Cooper beschrijft in het boek
"ency-
Het eeuwige/ de onvergankelijkheid: Dat onvergankelijkheid niet in een object uit te drukken is, is wel gebleken uit het eerder beschreven gedeelte. Elk materiaal veroudert en zal na verloop van tijd zijn gaafheid en glans verliezen. Dat was de conclusie van de aardse vergankelijkheid, maar toch bestaat er een materiaal die door de eeuwen heen niets van zijn kracht zal inleveren. En dan heb ik
het over het edelmetaal, goud. Er zijn nu en in het verleden heel wat bodemvondsten
gedaan waarin vergulde voorwerpen werden gevonden, die afkomstig waren uit allang
verdwenen beschavingen, maar niets van hun helderheid had verloren. Ik zag laatst
enkele bronzen beeldjes, die bedekt waren met een laagje goud, ze waren afkomstig
uit graven van de Qijia-
Enfin, hier eindigt de zoektocht achter een ogenschijnlijk alledaags stilleven, genaamd "het albasten kruikje van Maria". Als je tenslotte het eind leest van het bijbelgedeelte over de zalving te Bethanie, zegt Christus het volgende tegen zijn leerlingen, die verontwaardigt reageerden op de in hun
ogen geldverkwistende daad van Maria:"Zij heeft gedaan, wat zij kon; van tevoren heeft zij mijn lichaam gezalfd voor de begrafenis. Voorwaar, Ik zeg u, overal waar het evangelie verkondigd zal worden, over
de gehele wereld, zal ook tot haar gedachtenis gesproken worden van wat zij gedaan
heeft" (Marcus 14:8-
BACK TO THE HALL
TERUG NAAR ZAAL