
Trouw
Reinout Krajenbrink ©
TROUW
Het serene karakter en de ingetogen kleuren doen het schilderij Trouw onderscheiden
van de andere twee schilderijen in het drieluik over de liefde. Waar dynamiek en
felle kleuren de Verleiding en Hartstocht nog bepalen, heerst in dit schilderij een
haast ceremoniële rust. Deze plechtige sfeer wordt o.a. bereikt door de diepe zachtblauwe
achtergrondkleur in combinatie met de glimmende goudkleurige voorwerpen. Kijkt in
de twee andere schilderijen van het drieluik de vrouwelijke persoon de kijker nog
(verleidelijk) aan, nu is haar gezicht onbewust van de toeschouwer afgewend. Ze lijkt
nog wel omringt te zijn door mensen, maar ze staan echter letterlijk als figuurlijk
vaag afgebeeld op de fresco op de achter-
Het mooie is, dat het goud ook een connectie legt met de twee andere schilderijen
in het drieluik. Als we de twee andere schilde-
Wat we ook op alle drie de schilderijen aantreffen is de beeltenis van een vrouw-
In deze hoedanigheid is ook de houding van de hond in het beeldje op het schilderij afgebeeld.
Nog een attribuut maar nu van huwelijkse trouw is de koperen kelk, die hier ook op
het schilderij is afgebeeld, ingelegd met kostbare saffieren. De kelk wordt in het
algemeen gebruikt als ceremoniële drinkbeker waaruit gemeen-
een eeuwenoud gebruikt metaal dat zich makkelijk samen laat smelten met andere metalen.
De naam koper werd zelfs een synoniem voor het woord "samen". In de Europese oudheid
werd er dan ook vaak koperen munten in het bruidsbed gelegd om het paar van een blijvende
band te ver-
we hier ingelegd zien in de koperen kelk. We vinden de saffier soms nog wel eens
terug op trouwringen of als hanger, de be-
"Merkwaardig is het verhaal over de talisman van Karel de Grote die hij schonk aan zijn vrouw. Deze zou hebben bestaan uit twee ongeslepen saffieren en een stukje van het heilig kruis. Toen zij gestorven was en de talisman nog op haar lichaam bevond, kon Karel niet besluiten om haar te begraven, zelfs niet toen het lijk al ging ontbinden. Pas toen zijn biechtvader de saffieren weggenomen had, gaf hij toestemming tot de begrafenis. Vanaf dat moment ging zijn binding dan ook op die biechtvader over, die door hem tot aartsbisschop benoemd werd. Pas op zijn sterfbed ontving Karel de talisman van zijn biechtvader terug en kon hij rustig sterven."
Als laatste en misschien wel mooiste symbool van trouw is de klimop die schijnbaar
vanuit een open raam naar binnen woekert. Deze altijd groene plant hecht zich stevig
vast aan muren of bomen en blijft door-