winterkoning kuiken

Vader en Zoon/ Father and son

Reinout Krajenbrink ©

 

                           Vader en Zoon

 

 

We zien hier een tafereel dat zich afspeelt voor een open raam. Een roodborstje is de broodkruimels opgevallen die op een tafel liggen. Zijn jong is onlangs uitgevlogen en volgt hem op de voet om gevoed te worden met het eten wat voor handen is.  Hij lijkt er maar weinig zin in te hebben en zit wat ingedoken op de rand van de sinaasappelkist.

Dit schilderij heeft eigenlijk een dubbel moraal. Het heeft zowel een persoonlijk als een christelijk thema. Het persoonlijke ligt in het feit dat ik onlangs vader ben geworden van een zoon, een prachtige ervaring. Als ouder wil je het beste voor je kind en de voeding geven waar hij gezond van opgroeit.  Het is niet anders dan die roodborst op het schilderij, die zijn jong leidt naar de broodkruimels op de tafel.  

De tweede laag in het schilderij heeft te maken met Pasen, de lijdensgeschiedenis van Christus. Ik heb het wel vaker als thema geschilderd, maar dit keer speelt de zo betwiste term:  Drie-eenheid (Vader, Zoon en Heilige Geest) ook een rol. Toch heb ik me er aan gewaagd in dit schilderij iets van dat thema uit te werken. Een korte uitleg van de betekenis van de Drie-eenheid is dat zowel Vader, Zoon als Heilige Geest in overdrachtelijke zin één wezen is. Dat klinkt heel onbegrijpelijk, maar eigenlijk is het niets anders dan dat christenen geloven dat God (de Vader) zich zowel vleselijk (Jezus) als geestelijk (Heilige Geest) kenbaar heeft gemaakt. Hoe is dat in dit schilderij verwerkt?

Eerst het lijdensverhaal, te beginnen met het roodborstje. Door zijn uiterlijk heeft de roodborst een mythologische betekenis gekregen. Het rood zou op zijn  borst gekomen zijn, toen hij een doorn vlakbij het oog van Jezus, eruit wilde trekken. Die was er in gaan zitten als gevolg van de doornkroon. Een bloeddruppel van Jezus viel op zijn borst wat hem voor altijd die rode borst zou geven.

Ieder jaar gedenken christenen tijdens het Avondmaal, het lijden en sterven van Jezus, door wijn te drnken en brood te breken als symbool voor het gebroken lichaam van Christus. Vandaar dat we hier ook één van de drie pistoletten gebroken zien liggen. We zien nog iets anders dat gebroken is, namelijk het bovenste latje van de kist. De kist is het symbool van de dood. Maar het derde latje bovenaan de kist is net zoals het derde pistolletje gebroken.  Dit is een referentie naar de opstanding van Jezus.  Op de derde dag werd het graf weer opengebroken en stond Jezus op uit de dood.

Binnen het thema Drie-eenheid is in dit schilderij wel duidelijk zichtbaar wie de Vader en de Zoon zijn. Alleen de Heilige Geest lijkt op het eerste gezicht te ontbreken in dit geheel. Ik denk ook wel dat voor de meesten de Heilige geest het meest abstracte factor  is van de drie. Je ziet de geest niet als een echte personage, het is meer een goddelijke inspiratie die de vrucht is van het christelijk geloof. Dat brengt ons bij de sinaasappels. Binnen de christelijke traditie is de sinaasappel de vrucht van verlossing, omdat het de vrucht van goed en kwaad  zou zijn van Adam en Eva in het paradijs. Om één van de sinaasappels in de kist zit een blauw papiertje (blauw:  de kleur van de hemel) en met lichtblauwe letters staat er op geschreven “SPIRITUS”. Dat is het Latijnse woord voor “geest”.  Daarmee lijkt de cirkel van de Drie-eenheid rond.  

 

BACK TO THE HALL

 

 

TERUG NAAR ZAAL

Pagina 314
dieren


Jaartal/Year:
2015

Techniek/Technique:
Olieverf/ Oil

Afmeting/Size:
129 x 63
Emilie