
Verleiding
Reinout Krajenbrink ©
VERLEIDING
In diep rode kleuren presenteert dit schil-
In deze context zien we in dit stilleven een beeld van Venus, de Romeinse godin van
de liefde die de schoonste onder de vrouwen was. Venus was oppergodin van de stad
Pompeij in zijn hoogtij-
Met verleiding probeert de één de ander aan zich te binden door de gevoelige snaar bij die persoon treffen. Het zijn de zintuigen die het mogelijk maken, die gevoelige snaar te kunnen raken. Bekend is dat de mens vijf zintuigen heeft: ogen, neus, mond, oren en de tast. Opmerkelijk is dat Reinout de mogelijke verleidingen met al deze zintuigen heeft afgebeeld in dit stilleven. Verleiding door middel van schoonheid, wat opgemerkt wordt met onze ogen zien we terug in Venus, de godin van de schoonheid. Verleiding met geur zien we terug in de geurende bos rozen, maar ook in het Romeinse parfumflesje en de wierookstokjes.
Verleiding beperkt zich dus echter niet alleen op deze twee zintuigelijke aspecten, ook met de mond is verleiding mogelijk. Daarom zien we op het altaar brieven met daarop liefdesgedichten; de uitgesproken woorden dienen ervoor de ander te beroeren. Het meeste van de tekst is onleesbaar op één gedeelte na, namelijk de onderste brief. De tekst die hier te lezen is de eerste Nederlandse tekst die ooit gevonden is. Deze tekst waarvan hier slechts een deel te lezen valt
gaat als volgt:
"Hebban olla vogala nestas hagunnan
hinase hic enda thu
uuat unbidan uue nu"
"Alle vogels zijn met hun nesten begonnen, behalve ik en jij.
Waar wachten wij nog op?"
De eerste Nederlandse tekst is dus een liefdesbrief, die Reinout op speelse wijze
verwerkt heeft in dit schilderij. Voor de laat-
We zien hier twee vrouwen en een man, waarvan de laatste speelt op een pansfluit. Met de zachte klanken van dit klassieke instrument lijkt hij de vrouwen voor zich te winnen. Beide vrouwen lijken dus onder de indruk te zijn, in ieder geval de meest linkse vrouw: zij reikt met haar arm naar de pansfluitspeler toe en probeert hem aan te raken om op deze manier zijn aandacht te krijgen. De vrouw in het midden lijkt haar echter daarvan te weerhouden.