in memoriam
romeins glas

Gebroken brood / Broken bread

Reinout Krajenbrink ©

 

                          GEBROKEN BROOD

 

 

De afgelopen zomer was ik op vakantie in de Oekraine. Niet een alledaags vakantieland, maar ik heb er familie wonen vandaar deze bestemming. Het is nog echt een land, waaraan je kunt zien dat het onder het communisme heeft gestaan. Het heeft aan de ene kant iets sombers en armoedigs, voornamelijk op het platteland, maar aan de andere kant zie je ook de opkomende rijkdom en verwestering. Ten tijde van het communisme, was de oost orthodoxe kerk zeer begrensd wat betreft haar uiterlijk vertoon naar buiten toe. Iconen waren thuis verboden, maar nu is er toch duidelijk een verandering zichtbaar. In ieder huis is nu haast wel een icoon aan te treffen. In een kerk trof ik een poster aan met daarop een afbeelding van een muurschildering van het heilig avondmaal. Het was een affiche voor een concert, maar ik was toen meer geïnteresseerd in de afbeelding. Ik ben toen naar het concert geweest in die kerk, maar ik was erg benieuwd waar die muurschildering zich bevond. Uiteindelijk vond ik hem in een zijbeuk van de kerk. Er hing een kaarsenlamp voor, die de schildering prachtig belichtte. Ik heb er een foto van gemaakt en ben eenmaal thuis begonnen aan de uitwerking ervan voor een schilderij.

Eigenlijk is het mij nog steeds niet duidelijk of het hier gaat om een tafereel van het Heilig avondmaal of is het misschien Christus met de Emmaüsgangers, gezien de kleine hoeveelheid mensen aan de tafel. Christus is omringd door twee engelen en heeft zelf ook vleugels wat zou kunnen duiden dat het toch om de Emmaüsgangers gaat. In ieder geval breekt Christus zowel bij het Heilig avondmaal als bij de Emmaüsgangers het brood, vandaar dat ik het schilderij ook het gebroken brood heb genoemd. Je ziet het gebroken brood ook daadwerkelijk liggen, nog eens extra geaccentueerd door het licht wat er op valt. Het staat symbool voor het gebroken lichaam van Christus. Bij het avondmaal hoort ook de wijn, het bloed van Christus, vandaar dat een graal is afgebeeld met daarbij blauwe druiven. Op de graal is het ichtusteken te zien, wat weer aangeeft dat het gaat om het bloed van Christus. Op de muurschildering is Christus de centrale persoon hij wijst met beide handen naar voren en wijst indirect met zijn linkerhand naar het brood op de tafel en met zijn rechterhand naar de graal alsof Hij de toeschouwer wil uitnodigen te gaan eten.

Tenslotte is op de achtergrond een oude bijbel zichtbaar, met daarin een gravure van het laatste avondmaal. Judas is ook nog bij de groep discipelen. Het is de meeste rechtse persoon in oranje gewaad en Jezus geeft hem net het brood. Ik heb met opzet de schaduw van de wijnkan over Judas laten vallen, omdat hij die avond Christus zou verraden.

 



Jaartal/Year:
2008

Techniek/Technique:
Olieverf/ Oil

Afmeting/Size:
125 x 75

BACK TO THE HALL

 

 

TERUG NAAR ZAAL