Romeins glas / Roman glass

Reinout Krajenbrink ©

 

                              ROMEINS GLAS

 

 

Romeins glas is voor mij hèt voorbeeld van dat schoonheid door de jaren niet verloren hoeft te gaan maar juist mooier wordt naarmate het ouder wordt.  Vaak zit ik een tijd lang te kijken naar het wisselende glasoppervlak met al zijn schakeringen van kleuren zie hoe het licht er door heen speelt. Dat te mogen schilderen is altijd weer een feest. Deze twee geschilderde exemplaren zijn al een mooi tijdje op deze aarde en zijn door de eeuwen heen gelukkig niet beschadigd. Het is alleen de tijd die een handje helpt met de aftakeling van het glas dat stukje bij beetje afschilfert. Doordat het 2000 jaar in de grond heeft gelegen, heeft het glas een chemische reactie ondergaan die patina wordt genoemd. Het resultaat is een glanzende aquamarijnkleurige laag. Het is haast niet voor te stellen toen de Batavieren hier nog in Nederland aan de oevers van de Ouder Rijn vertoefden ergens in het Oostelijk deel van het Romeinse rijk een man bezig was deze twee glazen te blazen. Waar ze uiteindelijk voor gediend hebben is niet helemaal zeker, maar mogelijk is dat ze een rituele functie hadden. Dat kan betekenen dat ze meegegeven werden in het graf van een overledene, maar het kan ook zijn dat ze dienden als flesjes voor oliën en specerijen.

In ieder geval kwamen ze terecht bij een verzamelaar in Dordrecht, die mij vervolgens deze prachtexemplaren uitleende.

Ik stelde ze op in een compositie, die heel klassiek van aard is. Het marmer en de klimop versterken die klassieke uitstraling ook nog weer eens. Het geaderde van het marmer zien we mooi terug in het glas.

Ik vond de kleur blauw van de blauwe druif erg mooi in combinatie met de kleur van het glas. Meng je namelijk dat blauw van die blauwe druif met het groen van de klimop, dan krijg je namelijk de kleur van het glas. Verder zie je dat blauw ook expliciet terugkomen in het glasoppervlak. Het schilderij heeft door die kleureenheid een monochroom karakter, dat echter doorbroken wordt door oranjebruine tinten in het glas die subtiel contrasteren met die overwegend groenblauwe kleurschakeringen.

 

avondmaal
amarant


Jaartal/Year:
2007

Techniek/Technique:
Olieverf/ Oil

Afmeting/Size:
54 x 30

BACK TO THE HALL

 

 

TERUG NAAR ZAAL

Pagina 317
stillevens