
Paastijd
Reinout Krajenbrink ©
PAASTIJD
Dit kleine stilleventje getiteld "Paastijd" laat een duidelijk voorjaarstafereel
zien. In de periode van Pasen schieten de voorjaars-
De voorwerpen ogen niet robuust, maar zijn erg klein en kwetsbaar afgebeeld, eenzelfde
hoedanigheid waarin de ontluikende natuur zich in het beginnend voorjaar ook manifes-
Pasen is de tijd waarin het lijden, sterven en de opstanding van Christus wordt her-
Om te beginnen met het lijden; we zien geheel rechts het ogenschijnlijke vogelnestje, maar dichterbij bekeken zijn puntige doornen zichtbaar. Geen vogel zou een nest bouwen, waaraan zijn jongen zich zouden kunnen bezeren. Het is dan ook geen nest, maar een doornenkroon, verwijzend naar de krans van doornen die Jezus bij zijn kruisiging op het hoofd werd gezet.
De kruisiging en het sterven vinden we terug in het kruisteken dat we meerdere malen terug kunnen vinden in dit stilleven. Niet alleen is het kruis zichtbaar op het tafelkleed, maar ook in de glans op het glazen vaasje.
De kruizen op het tafelkleed zijn afgebeeld binnen de contouren van een doodskist. In twee gescheiden banen vinden we dan 2x drie van deze graftekens, omhooglopend naar het flesje toe. Het symboliseert de drie dagen van Jezus in het dodenrijk. Ook het gesloten blikken doosje verwijst naar die tijdelijke opsluiting in het dodenrijk, op z'n kop weerspiegeld in het glazen flesje is het alsof het zich bevindt in de onderwereld.
Tenslotte worden nog eenmaal deze drie dagen van "opsluiting" gesymboliseerd
door de drie eitjes op rij, die net zoals het goud-
Bij dat derde en meest linkse eitje aan de voet van het flesje ontstaat een barst in de schaal, wat duidt op de opstanding. Want op de derde dag staat Jezus weer op uit het graf,
het wordt gesymboliseerd door het viooltje, symbool van nederigheid, dat opbloeit
uit het vaasje. Het is er maar één, want dit is het getal van de Schepper, het begin.
Het flesje staat ook in het centrum en vormt daarbij het opval-